X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 05 آبان 1399
تعداد بازدید خبر : 310
تاریخ ثبت : دوشنبه, 05 آبان,1399 | 06:27 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 05 آبان,1399 | 06:06 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 05 آبان,1399 | 06:31 ب.ظ

گزارشی از اقدامات انجام شده برای مرگ جوان مشهدی

  • گزارشی از اقدامات انجام شده برای مرگ جوان مشهدی

به منظور شفاف سازی جزئیات ماجرای مرگ یک جوان در مشهد تحقیقات قضایی همچنان ادامه دارد و پس از بررسی‌ها، علت مرگ این جوان اوایل هفته آینده اعلام می‌شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در پی مرگ یک جوان معتاد در جریان دستگیری توسط مأموران نیروی انتظامی در شهر اسفراین از توابع استان خراسان رضوی، مقامات قضایی بلافاصله دستورات لازم  برای تحقیقات و پیگیری ها درباره علت مرگ این جوان را صادر کردند تا جزئیات حادثه به روشنی بررسی گردد.


تشکیل پرونده درخصوص مرگ جوان اسفراینی
در همین حال، مهدی اخلاقی دادستان نظامی استان خراسان رضوی از تشکیل پرونده در خصوص ماجرای مرگ «مهرداد سپهری» خبرداد و گفت: پرونده‌ای در این رابطه در دادسرای نظامی خراسان رضوی تشکیل شده و خانواده متوفی نیز شکایت خود را به این دادسرا اعلام کرده‌اند.

وی افزود: معاون دادستان نظامی خراسان رضوی با حضور در پزشکی قانونی پس از کالبدشکافی، دستور نمونه برداری از ریه و بررسی تأثیر اسپری بر مرگ متوفی را صادر کرده است. پرونده به شعبه بازپرسی دادسرای نظامی خراسان رضوی ارجاع و موضوع در ۸ بند به ضابطان قضایی ارجاع شده تا در اسرع وقت، این واقعه را بررسی و گزارش کنند.


دستور به ظابطان برای بررسی نحوه مرگ مقتول اسفراینی
از سوی دیگر، دادستان نظامی خراسان شمالی درخصوص فیلم پخش شده در رسانه‌ها پیرامون مرگ این جوان توضیحاتی ارائه کرد.  

مجتبی زارع گفت: اولیاء دم این جوان با حضور در دادسرای نظامی خراسان شمالی شکایتی با عنوان تیراندازی منجر به قتل مطرح کردند. با توجه به اهمیت موضوع و ادعا‌های اولیاء دم متوفی، طی تماس تلفنی در حضوراولیاء دم از مدیرکل پزشکی قانونی استان درخواست کردیم تا با دقت و سرعت جسد کالبدگشایی و علت فوت و نوع صدمه‌های وارد شده مشخص شود.

دادستان نظامی خراسان شمالی تصریح کرد: سپس دستوراتی در چند بند به ضابطان قضایی برای بررسی نحوه مرگ مقتول صادر شد تا محل درگیری را دقیقا بررسی و فیلم دوربین‌های مداربسته موجود در محل را جمع آوری و ارسال نمایند.همچنین درباره دستور قضایی تعقیب و تیراندازی، صورتجلسات تنظیم شده و مشخصات ماموران دخیل در ماجرا از مراجع ذی ربط استعلام به عمل آمده است. تحقیق از شهود معرفی شده توسط اولیاء دم نیز در دست انجام است.


اظهارات قاضی ویژه قتل و مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی
همچنین قاضی ویژه قتل عمد مشهد نیز که از دقایق اولیه اعلام مرگ یک متهم در مرکز درمانی، تحقیقات گسترده‌ای را با حضور در پزشکی قانونی آغاز کرده بود با بیان این که پرونده در دادسرای نظامی رسیدگی می‌شود، گفت: تا زمان اعلام نظر پزشکی قانونی درباره علت مرگ، به هیچ وجه نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم، اما طبق معمول بلافاصله در پزشکی قانونی به همراه یکی از قضات دادسرای نظامی حضور یافتیم تا جزئیات حادثه را از نزدیک بررسی کنیم ولی اثری از ضربه روی گردن وجود داشت.

قاضی احمدی نژاد  افزود: با توجه به ادعای درگیری در شهرک حجت مشهد و فوت متهم بعد از این حادثه، تحقیقات درحالی ادامه دارد که افراد حاضر در محل نیز مدعی بودند که او با خانواده همسر خودش نیز درگیر شده است.
در همین حال مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی نیز با تاکید بر این که علت مرگ جوان مذکور در دست بررسی‌های تخصصی و علمی پزشکی است، گفت: نمونه برداری‌های دقیق برای انجام آزمایش‌های سم شناسی انجام شده است و باید این موارد در آزمایشگاه‌های تخصصی پزشکی قانونی مورد بررسی‌های علمی قرار گیرد.

دکتر آریا حجازی افزود: تا زمانی که نتیجه آزمایش‌های سم شناسی مشخص نشود، هیچ گونه اظهار نظر علمی و قطعی نمی‌توان درباره علت مرگ داشت. تلاش می‌کنیم تا اوایل هفته آینده علت مرگ را مشخص و به مراجع قضایی و ذی صلاح اعلام کنیم. آزمایشگاه تخصصی سم و آسیب شناسی خراسان رضوی تجهیزات پیشرفته‌ای دارد، اما نتیجه برخی آزمایش‌ها مانند سم شناسی زمان بر است.هر نوع احتمالی در مرگ افراد وجود دارد، اما تا زمانی که نتیجه آزمایش‌های قطعی توسط پزشکان و متخصصان سم شناسی گزارش نشود، هیچ گونه احتمالی حتی قابل بررسی هم نیست.


بازداشت مآمور متخلف در ماجرای مرگ جوان مشهدی
این در حالی است که سردار تقوی فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی از تحقیقات ویژه پیرامون مرگ این مرد جوان خبر داد و گفت: در پی تماس تلفنی با فوریت‌های پلیسی ۱۱۰مبنی بر درگیری مرد جوان با خانواده همسرسابقش و همچنین درگیری با اهالی محل همراه با تخریب وسایل آن‌ها و درخواست پی گیری فوری موضوع، گشت کلانتری "کاظم آباد" مشهد در محل حاضر می‌شود.

تقوی افزود: بنابر اعلام ناجا پس از اعلام گزارش مرگ این مرد جوان و انتشار تصاویری از زمان دستگیری این فرد با ادعای مسمومیت بر اثر اسپری فلفل در شبکه‌های معاند، در همان دقایق اولیه و قبل از انتشار تصاویر مربوط به این واقعه از رسانه ها، فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی دستور ویژه‌ای به رئیس بازرسی پلیس استان برای پی گیری سریع پرونده و روشن شدن چرایی و علت آن صادر و تحقیقات با احضار مامور انتظامی آغاز شد. پلیس مقید به اخلاق مداری و قانون محوری است و احقاق حقوق شهروندان را وظیفه و تکلیف خود می‌داند.

فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: مامور کلانتری توسط بازرسی استان احضار و تحقیقات از وی آغاز شده که نتایج بررسی‌های پلیسی متعاقبا اعلام خواهد شد.

ارسال نظر: