X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 مرداد 1397
تعداد بازدید خبر : 64
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 23 مرداد,1397 | 01:57 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 23 مرداد,1397 | 01:57 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 23 مرداد,1397 | 01:57 ب.ظ

ایا وجدان جهان تکان نمیخورد؟

  • ایا وجدان جهان تکان نمیخورد؟
وجدان جهانی

جنایت هولناک ائتلاف سعودی در یمن موج تازه ای از حملات رسانه های خبری را علیه عربستان به همراه داشته است.

زهره نوروزپور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، جنایت تازه عربستان سعودی علیه کودکان معصوم یمنی، موج تازه ای حمله افکار عمومی به سیاست های ائتلاف سعودی در منطقه و رسانه های خبری غرب به راه انداخته است.
بچه های کوچکی در یک اتوبوس در حال بازگشت از گردش بودند که ناگهان با یک حمله وحشیانه در آتش سوختند . حداقل 29 کودک از 43 کودک حاضر در اتوبوس کشته شدند قساوتی که هواپیمای عربستانی و متحدانش در منطقه، مرتکب شدند.
ماجرای این حمله وحشیانه از جایی آغاز شد که سعودی نفتکش های خود را در باب المندب در خطر دید و صدور نفت را از این بندر متوقف کرد، اما سخنگوی ائتلاف عربی می گوید  کسانی را هدف قرار داده است که با حمله موشکی به 'جازان' به غیر نظامیان حمله کردند.
 روز 5 شنبه 9 آگوست مصادف با 18 مرداد سال جاری جنگنده های سعودی سرویس کودکان را در بازار ضاحیه هدف گرفتند و ماحصل آن کشته شدن 51 نفر بود.

هفته گذشته نیز حملات ائتلاف به بیمارستانی در الحدیده و بازار ماهی فروشان دستکم 60 کشته بر جای گذاشت.
ائتلاف نظامی به رهبری عربستان از فروردین ماه سال 94 با ادعای حمایت از دولت مستعفی و فراری یمن، این کشور را هدف تجاوز نظامی قرار داد که بر اثر آن تاکنون دستکم 15 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در دریدار با اقشار مردم با یادآوری دو جنایت هفته اخیر سعودی‌ها در یمن فرمودند: وجدان جهان در مقابل این جنایات تکان خورد و دولت‌ها نیز ولو به صورت تعارف آمیز اظهار تأسفی کردند، اما امریکایی‌ها به جای محکوم کردن این فجایع، بی‌شرمانه از روابط راهبردی خود با سعودی‌ها حرف زدند و این سؤال را پیش آوردند که آیا مسئولان امریکایی واقعاً انسانند؟

یمن


همچنین آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسولان عالی قضایی با محکوم کردن جنایات اخیر آل سعود در یمن بویژه حمله به اتوبوس حامل کودکان، این جنایات را هولناک توصیف کرد و با بیان اینکه سعودی‌ها روی سفاکان تاریخ را سفید کرده اند، گفت: عربستان چند سال است که مردم یمن را به دلیل آنکه در پی استقلال خود هستند به شدیدترین وجه مورد عقوبت قرار می‌دهد. انسان متاسف می‌شود که چرا یک کشور مدعی اسلامیت این میزان دچار سقوط و انحطاط شده که به کودکان بی پناه نیز رحم نمی‌کند. البته وضعیت کشورهای سلطه بویژه آمریکا که از سعودی‌ها حمایت می‌کنند بسیار تأسفبارتر است. چگونه بشر قرن ۲۱ با آن ادعاهای حقوق بشری به جایی می‌رسد که از یک حکومت کودک کش حمایت می‌کند؟
رئیس قوه قضاییه با انتقاد از مراجع بین المللی بویژه سازمان ملل متحد که در برابر این جنایات سکوت کرده یا نهایتاً به یک ابراز نگرانی ساده بسنده می‌کنند، تصریح کرد: در مورد جمهوری اسلامی هر ادعایی، بهانه برای فشار بوده است چنانکه درتحریم‌های متوالی این امر مشاهده می‌شود، اما چون سعودی‌ها دست نشانده خود آمریکا هستند نه تنها هیچ برخوردی با آن‌ها نمی‌شود بلکه مورد حمایت نیز قرار می‌گیرند. این خروجی و محصول دنیای پرطمطراق غرب است که ادعای آزادی، دموکراسی، انسان دوستی و حقوق بشر آن‌ها گوش فلک را کر کرده است. همه این موارد نشان می‌دهد که این ادعاها صرفاً لقلقه زبان آنهاست و در عالم واقع اتفاقات دیگری در جریان است.


در همین حال  وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی روز پنجشنبه با ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان این جنایت جنگی از مجامع بین المللی و حقوق بشری خواست به هر طریق ممکن مانع استمرار این جنایات از سوی کشورهای مهاجم به یمن شوند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: تشدید بمباران مناطق مسکونی و اهداف غیرنظامی نشان از شکست های پی در پی نیروهای ائتلاف در جبهه های جنگی دارد و با ابراز تاسف از استمرار حمایت تسلیحانی برخی کشورهای مدعی حقوق بشر از سعودی و امارات افزود: آنان شریک در این جنایات جنگی هستتند و باید پاسخگو باشند.


قاسمی از سازمان ملل و کشورهای اثرگذار خواست تا تلاش های خود را برای توقف فوری حملات افزایش دهند و تدابیر و اقدامات لازم را برای حفاظت از سلامت و امنیت غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان به کار گیرند.
یک هفته پس از جنایت حمله به بیمارستانی در یمن، منابع یمنی خبر دادند که بمباران روز پنجشنبه یک اتوبوس حامل کودکان در شهر ضحیان استان صعده 39 نفر کشته و 51 نفر زخمی در پی داشته که عمده این افراد کودکان هستند.

عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله، روز پنجشنبه در صفحه فیسبوک خود نوشت: متجاوزان با ادعای اینکه نیروهای موشکی را هدف قرار داده اند، قتل عام کودکان را توجیه کردند و با این اقدام اوج پستی و حقارت خود را نشان دادند.
همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از محکوم کردن حمله ائتلاف سعودی به اتوبوس دانش آموزان یمنی، حق دفاع برای عربستان را محفوظ دانست.

در همین حال  آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد بامداد جمعه در واکنش به حمله هوایی عربستان به اتوبوس حامل کودکان در استان صعده که بیش از 100 کشته یا زخمی برجا گذاشت، خواستار تحقیق فوری و مستقل درباره این جنایت شد.
طبق سندی که از منابع موثق به خبرگزاری تقریب در تاریخ 16 تیر 97 رسیده است تا کنون حدود سه میلیون یمنی از شهر و دیار خود آواره شده و بیش از ۱۴ هزار نفر نیز به شهادت رسیده‌اند که بالغ بر شش هزار نفر از آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.
این سند نشان می‌دهد از ابتدای جنگ تا کنون بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند که حدود هشت هزار نفر از آنان زنان و کودکان هستند.
در این سند همچنین به تخریب بیش از ۹۰۰ مسجد اشاره شده که نشان‌دهنده‌ی چهره واقعی متجاوزین سعودی در رابطه با مقدسات دینی است.
طبق آخرین آمار به دست آمده، کشور یمن در آستانه یک فاجعه بزرگ انسانی قرار دارد. این در حالی است که جامعه جهانی از ترس از دست دادن منافع خود در منطقه و جهان نه تنها نسبت به این نسل کشی سکوت کرده‌ است بلکه در موارد بسیار مانند عملیات بزرگ الحدیده با تمام قوا به حمایت از نیروهای متجاوز سعودی و ائتلاف خودساخته آنها پرداخته‌اند.
 

یمن

تنگه باب المندب یا هرمز؟

پس از آنکه اختلافات ایران و آمریکا بالا گرفت و ایران تهدید به بستن تنگه هرمز کرد، اختلافات و تشدید جنگ در باب المندب شدت گرفت. پس از هدف گرفتن نفتکش سعودی از سوی انصارالله، ائتلاف حملات خود را به الحدیده شدت بخشید.
تنگه باب المندب پس از تنگه هرمز، مهمترین آبراه نفتی محسوب می شود که در خلیج عدن قرار گرفته است.
سکوت جوامع غربی به این خاطر است که آنارشی حاکم در این منطقه استراتژیک و ژئوپلوتیک، به نفع آنها تمام می شود. چرا که اگر ایران اقدام به بستن تنگه هرمز کند، تنها شاهرا نفتی نیز باب المندب خواهد بود که آنهم در معرض موشک های انصارالله قرار گرفته است که باید این حملات دفع شود.

اگرچه ریاض دو سال پیش با تشکیل ائتلاف سعی کرد، با مشارکت دادن چندین کشور، به شیوه سران قریش در ترور پیامبرعظیم‌الشان اسلام‌(ص) در شب لیله المبیت که آن را تبدیل به اقدامی جمعی و متشکل از همه قبایل کرد، استفاده کند و تبعات حمله به انقلاب مردمی یمن را متوجه یک ائتلاف از کشورهای عربی کند؛ بدون شک اصلی‌ترین تبعات این اقدام متوجه منافع عربستان شده است و در آینده نیز خواهد شد.

همچنین جبهه عربستان و غرب در پی محدود کردن انصار الله به شمال یمن و دورنگه داشتن حوثی‌ها از باب المندب هستند و تا کنون موفق به این استراتژی نشده اند، اما برخی ناظران معتقدند ممکن است برای رسیدن به این هدف و دفع انصارالله تا تجزیه یمن و یا اشغال برخی از مناطق جنوبی این کشور پیش بروند با این تعریف که حوثی های شیعه یمن پیش از گذشته قوی تر شده اند و حتی به موشک هایی با برد بالا دست پیدا کرده اند.
به نظر می رسد با جنایت هولناک اخیر، حوثی‌ها هم‌اکنون مجوز لازم برای انجام هرگونه عملیات نظامی و تلافی‌جویانه چه در عمق خاک عربستان سعودی، چه در باب المندب، دریای سرخ و حتی تنگه هرمز را نیز خواهند داشت و حملات موشکی خود را کما فی سابق شدت ببخشند، اولین و ارزشمندترین هدف برای آن‌ها چاه‌های نفت، نفت‌کش‌ها و صنایع مادر خواهد بود که تا کنون سعودی یک نفتکش خود را از دست داده اند و باعث تعلیق یک هفته ای انتقال محموله های نفتی شد.


خط مقاومت کابوس غرب

نکته قابل توجه در وضعیت فعلی یمن این است که این کشور فقیر به معنای واقعی بدون حمایت جامعه بین الملل یک تنه مقابل ائتلاف ایستاده است. چرا که به دلیل محاصره زمینی و هوایی، خصوصا از سمت باب المندب، هیچ کمک تسلیحاتی و انسان دوستانه ای برای این گروه ارسال نمی شود.
ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش در منطقه بارها ایران را به ارسال موشک به کشور یمن متهم کرده اند و حتی این مساله را در شورای امنیت نیز مطرح کردند که البته تا کنون راه به جایی نبرده است.

 مساله انصارالله و حوثی های یمن سالیان سال است که دغدغه سعودی است. پس از انقلاب اسلامی، اعراب خلیج فارس  ظن و ترس این را داشته اند که ایران در حال صدور انقلاب به کشورهای خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی منطقه است. در حالی که رهبر معظم انقلاب،  بارها در خصوص نظام سلطه و هژمون آمریکا در منطقه به جد هشدار داده اند و مواضع رسمی ایران را بارها به حاکمان منطقه انتقال داده اند. اما حکام عربی همچنان بر این باور است که جمهوری اسلامی ایران است که برای آنها تهدید است نه سلطه غرب!
بنابراین عربستان، انصارالله را یک خطر جدی در بیخ گوش خود می بیند، چرا که این جنبش را به خط مقاومت، حزب الله لبنان، حشد الشعبی عراق و حماس در فلسطین مرتبط می داند. چه آنکه در این تنش سیاسی قطر نیز قربانی شد و با اتهام حمایت از جنبش انصارالله نیز سبب شد که مورد محاصره کشورهای عربی قرار بگیرد و شکستی دیگر را برای آل سعود رقم بزند.
با اینحال عربستان سعودی همچنان معقتد است که جنبش انصارالله یمن مورد حمایت ایران است و برای سعودی قد الم کرده است، در صورتی که رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران بارها در این باره موضع گیری کرده اند.

ایشان در خصوص کمک به انصارالله یمن در روز 19 بهمن 96 در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش
  حمایت از کشتار مردم یمن و ظلم به آنان را نمونه های آشکاری از ظلم امریکایی‌ها دانستند و افزودند: زیرساخت‌های یمن و مردم مظلوم این کشور، به‌طور روزانه به وسیله هم‌پیمانان امریکا و با سلاح های امریکایی بمباران می‌شوند اما دولت امریکا هیچ اعتراض و اعتنایی نمی‌کند ولی با کمال وقاحت با نمایش چند آهن‌پاره، ادعای بی دلیل ارسال موشک از ایران را مطرح می کنند.

رهبر انقلاب اسلامی درباره ارسال تسلیحات به یمن گفتند: در حالی که مردم یمن در محاصره هستند، چگونه امکان ارسال موشک وجود دارد؟
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: البته بر اساس دستورات صریح اسلام باید در مقابل ظالم ایستاد و به مظلوم کمک کرد.
ایشان به یک نمونه از ورود و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در قضایای منطقه اشاره کردند و گفتند: در قضیه مقاومت در منطقه غرب آسیا، آمریکایی‌ها تصمیم داشتند مقاومت را ریشه‌کن کنند اما ما ایستادیم و گفتیم اجازه نمی‌دهیم. امروز برای همه دنیا ثابت شده است که امریکا می‌خواست و نتوانست و ما خواستیم و توانستیم.
همانطور که رهبر انقلاب در بهمن ماه سال گذشته پیشبینی کرده اند، مقاومت پیروز خواهد شد. جنایت سعودی در حمله به کودکان یمن نشان از استیصال ائتلاف صهیونیستی در این جنگ ناعادلانه می دهد.

واکنش ها

عربستان سعودی در وضعیت بین المللی خوبی قرار ندارد، شکست های پی در پی آنها در سوریه ، تشکیل دولت در لبنان و پیروزی حزب الله، دخالت در انتخابات عراق، بحران قطر و نزدیکی دو حه به ایران و ترکیه،  این کشور را به معنای واقعی به گاو شیرده آمریکا تبدیل کرده است، چرا که سبب شد رقمی نجومی را (110 هزار میلیارد دلار) به جیب آمریکایی ها بریزد و در کنار آن با خفت هرچه تمامتر حقوق برادارن فلسطینی و مسلمان را نادیده بگیرد و رسوایی معامله قرن را به بار آورد و پس از آن تشکیل ناتوی عربی را مطرح کند. سعودی در شرایطی به سر می برد که برای دور زدن افکار عمومی کانادا را قربانی کرد تا به کشورهای دیگر این پیام را برساند که در امور عربستان دخالت نکنند. همچنین در اقدامی دیگر با ایجاد تنش میان آمریکا و ترکیه، آنکارا را قربانی اهداف شوم خود کرد.

در همین حال واکنش جهانی به جنایت جنگی عربستان، مانند همیشه نبود اینبار مدافعان حقوق بشر قویا نسل کشی سعودی را محکوم کرده اند.
روزنامه اومانیته فرانسه و روزنامه گاردین انگلیس هرکدام رهبران کشوران خود را مقصر اعلام کرده اند و گزارش داده اند که رهبران ما باید دست از حمایت تسلیحاتی عربستان بردارند.

گاردین دراینباره نوشته است: براساس گزارش کارزار ضد تجارت اسلحه، دولت انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن 4.7 میلیارد یورو سلاح در اختیار دیکتاتوری سعودی قرار داده است. هواپیما، هلیکوپتر، پهباد، بمب وموشک که انگلیس همه آن ها را تدارک دیده و به احتمال بسیار زیاد بر سرکودکان در راه بازگشت از گردش انداخته شده است.ماهها پیش، دولت انگلیس از توافق کمک هزینه 100میلیون یورویی مشترک پرده برداشت.درحالیکه بی ای ئی سیستمز( BAE Systems) (شرکت صنایع دفاع انگلیسی) از فروش 48 جنگنده تایفون دیگر خبر داد. بدتر از آن پرسنل نظامی انگلیس به صورت مستقیم برای کمک به عربستان در جنگ حضور دارند.

از هزاران نفر تلفات این جنگ اکثر آنها به دستان نیروهای ائتلاف عربی با سلاح های انگلیسی کشته شده اند، میلیون ها نفر بی خانمان شدند و کشور تا مرز قحطی پیش رفته است. اشتباه غیر قابل بخشش رسانه ها در مقصر شناختن دولت انگلیس، بسیاری را حتی از وقوع این جنگ ناآگاه گذاشته است.
در گزارش اومانیته روزنامه فرانسوی آمده است: نیروهای ائتلاف ( به سرکردگی ریاض ) صدها بار قوانین بین المللی را در جنگ یمن که تاکنون دهها هزار کشته بر جای گذاشته است، نقض کرده اند.

اومانیته تاکید می کند که کشورهای غربی باید به دلیل سکوت در برابر این گونه جنایات عربستان و متحدانش به جامعه جهانی پاسخگو باشند.
به نوشته این روزنامه، دولت فرانسه نیز که همواره یکی از تامین کنندگان سلاح برای نیروهای ائتلاف ضد یمن بوده است، در این جنایت شریک است و باید مواخذه شود. همچنین رسان های خبری ایتالیا و سی ان ان نیز این حمله را محکوم کرده اند.

به نظر می رسد اگر رسانه های خبری جهان با اقدامی جمعی به رسالت خود پایبند باشند و افکار عمومی را از واقعیت جنگ در یمن آگاه کنند، شاید سازمان های بین المللی دست به کار شوند و به این جنگ خانمان سوز پایان دهند. برای پایان یافتن این جنایت هولناک نیاز به دیپلماسی عمومی قوی است که کشورهای حامی مقاومت باید این مساله را اولویت قرار دهند تا از یک نسل کشی هولناک و بحران های پس از آن جلوگیری کنند. چرا که آتش این بحران دامن کشورهای منطقه را در آینده خواهد گرفت.

برچسب ها:
ارسال نظر: