X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 28 مرداد 1397
تعداد بازدید خبر : 80
تاریخ ثبت : یکشنبه, 28 مرداد,1397 | 12:05 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 28 مرداد,1397 | 12:05 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 28 مرداد,1397 | 12:05 ب.ظ

یمن، اشک ها و نیشخندها

  • یمن، اشک ها و نیشخندها
یمن

با گذشت یک هفته از کشتار دانش آموزان یمنی، واکنش های جهانی ذیل سایه توجیهات و بی تفاوتی عربستان و امارات به عنوان سران اصلی ائتلاف ضد یمنی نسبت به این تجاوز و نیز کارشکنی این دو کشور برای تحقیقات در مورد آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر ،حمله جنگنده های ائتلاف عربی در روز پنجشنبه 18 مرداد ماه با موشک آمریکایی به اتوبوس حامل دانش آموزان در شهر 'ضحیان' در استان 'صعده' یمن که منجر به مرگ 55 و نیز زخمی شدن 77 کودک شد، طی بیش از یکهزار روز جنگ و درگیری، پرده دیگری از چهره متجاوزان کنار زد و بار دیگر توجه جامعه جهانی را به وضعیت اسفناک مردم یمن جلب کرد. 
هولناکی این جنایت که با محکومیت جهانی همراه شد، واکنش شدید 'آنتونیو گوترش' دبیرکل سازمان ملل متحد را نیز در پی داشت و وی با صدور بیانیه ایی، بر تحقیق فوری و مستقل نسبت به اقدام این ائتلاف عربی تاکید کرد. 
همچنین شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشستی که به بررسی تحولات سودان جنوبی و یمن اختصاص داشت، به حمله ائتلاف عربی به اتوبوس حامل دانش آموزان پرداخت و 'کارن پیرس' رییس دوره ای شورای امنیت و نماینده انگلیس در سازمان ملل با قرائت بیانیه ایی، ضمن ابراز تاسف و نگرانی عمیق خود نسبت به حمله ائتلاف، بر خواسته گوترش برای تحقیق قابل اعتماد و شفافی در این باره تاکید کرد. 

اشک ها و نیشخندها 
شدت فشار جامعه جهانی و محکومیت افکار عمومی، سازمان ملل متحد را برای رسیدگی به پرونده کشتار دانش آموزان یمنی به تحرک بیشتری مجبور ساخت، از این رو 'لیزی گراندی' هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن را اوایل هفته گذشته راهی این کشور کرد. 
گراندی که حین حضور در صعده، از دیدن تصاویر کودکان کشته شده و زخمی ها به شدت متاثر و گریان شده بود، حمله به دانش آموزان در ضحیان را توجیه ناپذیر دانست و گفت: آنچه امروز دیدیم، بالاترین شمار قربانیانی است که در حملات هوایی در جهان جان باخته اند. 
وی همچنین با بیان اینکه جهان به صورت یکپارچه این اقدام ائتلاف عربی را محکوم می کند، از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست یک تحقیق جامع و مستقل در خصوص این اقدام صورت گیرد. 
اما از سوی دیگر، ائتلاف عربی به رغم محکومیت جهانی، به توجیه اقدام خود در کشتار دانش آموزان یمنی پرداخت و این اقدام را مشروع عنوان کرد. 
اواسط هفته گذشته دفتر نمایندگی عربستان در سازمان ملل در نامه ای به دبیر کل این سازمان تاکید کرد که جنگنده های ائتلاف، مسوولان جذب و سازماندهی کودکان کم سن برای عملیات نظامی را مورد هدف قرار داده و این اقدام نظامی بر اساس قانون انسانی بین المللی و قواعد عرفی صورت گرفته است. 
این درحالیست که 'ترکی المالکی'' سخنگوی ائتلاف عربی، در نخستین واکنش نسبت به حمله به اتوبوس حامل کودکان، این اقدام را یک اشتباه محاسباتی در شناخت اتوبوس به جای یک سکوی پرتاب موشک عنوان کرده بود. 
امارات نیز که پرونده قطوری از جنایت در یمن دارد، همچون عربستان از تیغ انتقادات دور نماند، اما مقامات ابوظبی برای تطهیر خود، همه تقصیر را به گردن 'جنگ' انداختند. 
'انور قرقاش' وزیر مشاور در امور خارجه امارات در توئیتی در همین باره نوشت: متاسفانه جنگ، نمی تواند عملیات پاکی باشد ... همه طرف ها باید نقش خود را بپذیرند. 
گرچه ریاض تابع فشار جامعه جهانی، با انجام تحقیق درباره جنایت ضحیان موافقت به عمل آورد، اما روزنامه 'القدس العربی' در گزارشی نسبت به تمایل عربستان برای انجام تحقیقات ابراز تردید کرد. 
در عین حال، تقویت نگرانی ها در مورد تحقیق یکطرفه و عاری از واقعیت ائتلاف عربی نسبت به کشتار کودکان در ضحیان یمن، 55 سازمان حقوقی منطقه ای و بین المللی را مجبور به انتشار بیانیه ایی، بر شناسایی، معرفی و مجازات عاملان این جنایت تاکید کرد. 
این بیانیه که 15 مرداد ماه در پایگاه اطلاع رسانی سازمان عفو بین الملل منتشر شده، با اشاره به لزوم مسئولیت پذیری عاملان این جنایت، خواستار ارائه توضیحات روشن آنها به نشست آتی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شده که قرار است سی و نهمین دوره آن 19 تا 26 شهریور ماه(10 تا 27 سپتامبر) برگزار شود. 
این بیانیه همچنین نسبت به فرمان شاه سعودی مبنی بر عفو مجازات نظامیان این کشور در جنگ یمن انتقاد کرد. 
همچنین سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای، حملات ائتلاف عربی به غیرنظامیان یمنی را جنایت جنگی برشمرد و با اشاره به حمله جنگنده های ائتلاف به اتوبوس حامل دانش آموزان اعلام کرد: با توجه به کشته شدن 40 کودک در حملات عربستان به صعده باید عملکرد تیم کارشناسان و بازرسان بین‌المللی در یمن تقویت شود. 
در بیانیه این سازمان تصریح شده است: ائتلاف متجاوز عربی مانع رسیدن کالاهای اساسی و نجات دهنده به یمنی‌ها شده و از ورود و خروج هزاران غیرنظامی که نیاز به درمان دارند، جلوگیری کرده است. 
سازمان عفو بین الملل همچنین در این بیانیه، نیروهای اماراتی و نیروهای تحت فرمان آنها را مسوول شکنجه و ربودن شهروندان یمنی در مناطق تحت کنترل اماراتی ها دانست. 

 آمریکا شریک جرم ائتلاف عربی در جنایت ضحیان 
همراهی و حمایت آمریکا به عنوان همپیمان غیرمنطقه ای عربستان از ائتلاف عربی بر کسی پوشیده نیست و همه تحلیلگران معتقدند، این ائتلاف با چراغ سبز واشنگتن، حمله به یمن را از ششم فروردین سال 1394 آغاز کرد. 
انعقاد قراردادهای سنگین نظامی میان آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف از جمله عربستان و افشای حضور نیروهای آمریکایی 'کلاه سبز' در درگیری میدانی، به نقش پررنگ آمریکا در جنگ یمن دامن زده و حمله جنگنده های ائتلاف به اتوبوس حامل دانش آموزان در ضحیان، به تایید شبکه های خبری، مهری تایید دیگری بر شرکت واشنگتن در این جنایت نشاند. 
شبکه خبری تلویزیونی 'سی.ان.ان' به تازگی در گزارشی اختصاصی اعلام کرد، بمب استفاده شده ائتلاف عربی برای انهدام اتوبوس مدرسه، ساخت آمریکا بوده و در توافق تسلیحاتی وزارت خارجه آمریکا به عربستان تحویل داده شده است. 
سی.ان.ان افزود: این سلاح یک بمب 227 کیلوگرمی هدایت لیزری موسوم به 'ام کی 82' (MK 82) ساخت کمپانی 'لاکهید مارتین' آمریکا است که واشنگتن آن را به ریاض داده بود. 
حمله ائتلاف عربی به یمن در زمان 'باراک اوباما' رییس جمهوری ایالات متحده آغاز شد، اما به خاطر گسترش حملات به غیرنظامیان، دولت دمکرات آمریکا فروش سلاح نقطه زن از جمله بمب‌های 'ام کی 82' به عربستان را به خاطر نگرانی های مربوط به مسائل حقوق بشری ممنوع کرد، ولی این ممنوعیت با روی کار آمدن 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری کنونی آمریکا در سال 2017 میلادی برداشته شد. 
اما در حالیکه 'هدر نائورت' سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به حمله ائتلاف عربی به دانش آموزان یمنی، آن را حق عربستان در دفاع از خود دانست، نمایندگان کنگره آمریکا از ترامپ رییس جمهوری این کشور خواستند، براساس قانون اختیار دفاع ملی آمریکا، طی 30 روز، گزارشی‌ را درباره اهداف عربستان و امارات در حمله به یمن به کنگره ارسال کند. 
لایحه بودجه نظامی 717 میلیارد دلاری آمریکا برای سال 2019 میلادی دوشنبه هفته گذشته توسط رییس ‌جمهوری این کشور امضا شد. قانون دفاعی جدید تاکید دارد، از 30 روز بعد از اجرایی شدن این قانون، رئیس‌ جمهوری آمریکا موظف است به کمیته‌های مرتبط کنگره از جمله درباره اهداف نظامی و سیاسی عربستان و امارات در یمن و اینکه آیا کمک واشنگتن به ائتلاف تحت امر عربستان به پیشرفت چشمگیری در راستای تحقق آن اهداف منجر شده یا نه، اطلاع‌رسانی کند. 
همچنین بر اساس این قانون، دولت آمریکا باید جزییاتی از اقدامات عربستان برای جلوگیری از وقوع تلفات به غیرنظامیان یمنی و اینکه آیا کمک آمریکا به کاهش شمار تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی تحت امر سعودیها منجر شده یا نه، گزارش ارائه کند. 
با این حال، گرچه بر اساس قانون دفاع ملی، نمایندگان کنگره، ترامپ را موظف به گزارش درباره اهداف عربستان در یمن کرده اند، اما باید دید دلالان دولتی جنگ، بر سرنوشت این گزارش می توانند تاثیر بگذارند. 

 ائتلاف متلاشی 
با گذشت بیش از یکهزار روز از تهاجم نظامی به یمن، به نظر می رسد، این روزها ائتلاف عربی به خاطر مقاومت مردم یمن، افتادن جنگ در ورطه فرسایشی و نیز فشارهای فزآینده جهانی دچار فروپاشی و گسست شده است. 
پاسخ منفی پاکستان به درخواست ائتلاف برای همراهی در حمله به یمن، خروج مالزی از ائتلاف و کم رنگ شدن نقش قطر در ائتلاف به خاطر بحران در روابط میان دوحه با ریاض و ابوظبی و بلند شدن زمزمه های مخالفت افکار عمومی و سیاستمداران سودانی بابت حضور نیروهای این کشور در ائتلاف عربی، عربستان و امارات را دچار سردرگمی کرده است. 
در همین حال، 'انصارالله' یمن به تازگی در نامه ای به مقامات مغرب از آنان خواست، نیروهای این کشور را از این کشور خارج کند. 
روزنامه فرامنطقه ای 'رای الیوم' با درج این خبر به نقل انصارالله نوشت: مغرب توجیهی برای ماندن در یمن و کشتار مردم و سهیم شدن در جنایت ندارد و آنها برای خروج از ائتلاف تحت رهبری عربستان ترسی به دل راه ندهند. 
در این نامه همچنین با قدردانی از کشورهایی که از ائتلاف عربستان خارج شده اند، تصریح شده است: هر کشوری که از این ائتلاف خارج می شود بیانگر زیان سیاسی و نظامی سعودی است. 
بسیاری از کارشناسان، پاسخ احتمالی و مثبت مغرب به درخواست انصارالله را میخی دیگر بر تابوت ائتلاف عربی ضد یمنی می دانند. 
عربستان، امارات، بحرین، قطر، مصر، کویت و مغرب از جمله کشورهای ائتلاف عربی هستند که با همراهی برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس، کانادا و رژیم صهیونبستی به یمن حمله کردند. 

 15 شهریور، ژنو 
با وجود توقف ناپذیری حملات ائتلاف عربی به غیرنظامیان و دست بالای نیروهای مقاومت مردمی در نبردهای میدانی، تلاش ها برای برقراری صلح در یمن متوقف نشده است. 
'مارتین گریفیتس' نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن به تازگی از انصارالله و 'عبد ربه منصور هادی' رییس دولت مستعفی این کشور، برای حضور در کنفرانس صلح که قرار است 15 شهریور ماه (ششم سپتامبر) در ژنو سوئیس برگزار شود، دعوت کرده است. 
وی اعلام کرده که اولویت ما در مذاکرات طرف های یمنی در ژنو توافق بر سر تشکیل دولت وحدت ملی و خلع سلاح عمومی است. 
در همین حال 'عبدالملک بدرالدین الحوثی' رهبر جنبش انصارالله یمن حمایت خود را از تلاش های فرستاده ویژه سازمان ملل برای توقف جنگ و دستیابی به یک راه حل فراگیر و همه جانبه در کشورش اعلام کرده است. 
اکنون توپ در زمین ائتلاف عربی است و سران اصلی آن باید به این سووال پاسخ دهند که با پذیرش خواست به حق مردم یمن، علاقه ای به پایان جنگی که غیر از ایجاد آشوب در منطقه، بازی به نفع غرب و رژیم صهیونیستی و مرگ و زخمی شدن بیش از 37 هزار یمنی و ویرانی این کشور فقیر نتیجه ای نداشته، دارد یا نه.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               
منبع :ایرنا

برچسب ها:
ارسال نظر: