X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 دی 1399
دبیر ستاد حقوق بشر در گفتگوی ویژه خبری:
تعداد بازدید خبر : 78
تاریخ ثبت : پنجشنبه, 11 دی,1399 | 04:19 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 10 دی,1399 | 11:55 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 13 دی,1399 | 08:35 ق.ظ

ایران خواستار پاسخگویی کشورهای دخیل در ترور شهید سپهبد سلیمانی است

  • ایران خواستار پاسخگویی کشورهای دخیل در ترور شهید سپهبد سلیمانی است
علی باقری کنی گفت: دستگاه قضایی اراده جدی دارد که آمران، عاملان، مباشران و معاونان ترور شهید سلیمانی را طبق قانون به سزای اعمالشان برساند و در این رابطه کشورهای دخیل در این ترور باید پاسخگوی جنایات خود باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، علی باقری ‌کنی، معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، پیگیری‌های قضایی و بین‌المللی پرونده ترور شهید سپهبد سلیمانی را تشریح کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه این ترور یک جنایت عادی نبود،اظهار داشت: شهید سلیمانی یک شهروند ایرانی بود که در بامداد سیزدهمین روز دی ۹۸ توسط آمریکایی‌ها ترور شد، اما نکته مهم این است که این جنایت، قتل نبود، ترور بود و این ترور توسط یک شخص یا یک گروه نبود بلکه توسط یک دولت،حاکمیت و یک رژیم انجام شد تا جایی که فردی در عالی‌ترین رتبه یک حکومت، یعنی ریاست جمهوری آمریکاست بار‌ها در مجلس سنای امریکا و مجمع عمومی سازمان ملل و چندین مناسبت دیگر به این ترور اعتراف کرد.

باقری‌کنی تصریح کرد: آنچه این ترور را از دیگر جنایت‌های آمریکا متمایز می‌کند این است که این بار کسی ترور شد که مسئوول مستقیم مبارزه با تروریسم بود. این ترور در حین انجام وظیفه سردار سلیمانی انجام شد و نکته مهم‌تر این بود که ایشان مهمان رسمی دولت عراق بود که به شهادت رسید.

وی با اشاره به اینکه ابعاد این جنایت بسیار بزرگ است،افزود: اقدام حقوقی و قضایی هم باید تناسب با این ابعاد داشته باشد. چنین پرونده‌ای با این ابعاد تا به حال در دستگاه قضایی نداشتیم و رسیدگی به این پرونده سنگین که تروریسم دولتی محسوب می‌شود و باید از منظر بین‌‌المللی وجاهت، مشروعیت و قابلیت دفاع داشته باشد یکی از افتخارات دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است.

معاون بین‌الملل رئیس قوه قضائیه، ادامه داد: چند روز پس از این حادثه تروریستی، آیت الله رئیسی جلسه‌ای را با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت خارجه،وزارت اطلاعات،سپاه، ستاد کل و بخش‌های مختلف دستگاه قضایی تشکیل دادند و سازو کاری را تدوین کردند که یک هیات قضایی و مستشاری تشکیل شود.هیات قضایی به ریاست دادستان تهران و سرپرست دادسرای امور بین‌الملل و بازپرس و قاضی پرونده و هیات مستشاری هم از بخش‌های مختلف ازجمله معاونت بین‌الملل قوه قضائیه برای پیگیری این جنایت تشکیل شد.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی اراده جدی دارد که آمران، عاملان، مباشران و معاونان این جنایت را طبق قانون به سزای اعمالشان برساند، گفت: برای این کار باید تمام اطلاعات و مستتدات را جمع‌آوری کنیم. چون این جنایت در کشور عراق توسط رژیم تروریستی امریکا و امکانات ۶ الی۷ کشور دیگر انجام شده؛ برای اینکه این فرایند تکمیل شود باید از کشورهایی که در این جنایت دخیل بودند مستندات را دریافت کنیم.برای این کار نیابت‌های قضایی ارسال شده به کشورها در ۶۰-۷۰ سووال تهیه و به کشور‌ها ارسال شده است.

باقری کنی گفت: علاوه بر عراق، سوریه و لبنان یعنی مبدا و مقصد پرواز شهید سپهبد سلیمانی، شواهد و اطلاعاتی داریم که پایگاه‌های آمریکایی در اردن، کویت و قطر در ترور دخیل بوده‌اند. یک پایگاه آلمانی نیز در عملیات ترور دخیل بوده است؛ ۸ نفر از نمایندگان آلمان اذعان کرده‌اند که مسئولین عالی‌رتبه این کشور به جهت کمک و مشارکت در این جنایت متهم هستند. شرکت انگلیسی که مسئوول تامین امنیت فرودگاه بوده نیز مسئوولیت دارد. کشور‌های دخیل باید پاسخگو باشند. درصورت تکمیل روند تحقیقات و دریافت اطلاعات بیشتر ممکن است کشور‌های دیگری اضافه شوند.

معاون رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اراده قوه قضاییه در پیگیری این پرونده جدی است؛ پیگیری این پرونده نمایشی نیست و آیت الله رییسی امروز در دیدار با نمایندگان دستگاه های مختلف تاکید کردند پیگیری و به نتیجه رساندن این پرونده بخشی از انتقام سخت است.

دبیر ستاد حقوق بشر درباره مستندات بین‌المللی در خصوص این جنایت، گفت: ادعای آمریکایی‌ها مبنی‌بر اینکه ترور شهیدان مقاومت درقالب مبارزه با تروریسم بوده رد شده است. گزارشگر ویژه سازمان ملل به صراحت ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر مقابله به مثل بودن اقدام آمریکایی‌ها و همچنین ادعای دفاع پیش دستانه آن‌ها را رد کرده است. در این گزارش تاکید شده که اقدام آمریکا اقدامی تروریستی و ناقض حقوق بشر بین‌المللی است. پس از گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل فشارها از سوی امریکا علیه او شدت گرفت و مجبور به استعفا شد.

باقری کنی همچنین با تاکید بر این که ترور شهید سلیمانی علیه یک فرد نبوده و علیه یک کشور بوده است، اظهار داشت: این ترور اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بوده است. سردار سلیمانی فردی بود که امنیت آفرینی کرد و در مبارزه با تروریسم الگویی جدید و کارآمد ارائه کرد و از ظرفیت مردم علیه تروریست‌ها استفاده کرد. این الگوی موفق توانست ریشه تروریسم در منطقه را از بین ببرد.

وی در خصوص همکاری دستگاه قضایی عراق با ایران، گفت: دستگاه قضایی عراق بطور مستقل تشکیل پرونده داده و از طریق نیابت قضایی و راه‌های سیاسی درحال همکاری با ایران برای پیگیری پرونده هستند. عراقی‌ها با تشکیل کمیته مشترک برای پیگیری پرونده ترور شهیدان مقاومت موافق کرده‌اند و درحال رایزنی درمورد اعضای کمیته هستیم.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه درباره ابعاد حقوق بشری این پرونده، بیان کرد: ابتدائا قدام تروریستی خود یک نقض حقوق بشری است.نقض حق حیات هم نقض حقوق یشر است.اینکه چه کارهایی شده خلاصه بیان می‌کنم. سال گذشته نشست فصلی شورای حقوق بشر در ژنو برگزار شد و اقدامات خوبی انجام شد؛ طرح موضوع در صحن شورا و برگزاری نشست‌های جانبی برای تبیین موضوع و برگزاری نمایشگاه ازجمله این اقدامات بود. ستاد حقوق بشر با دبیرکل سازمان ملل و گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر وارد تعامل شده و خواستار پیگیری یافته‌ها و نتایج گزارشگر ویژه شدیم.

وی درباره مصونیت قضایی یادآور شد: مصونیت رافع مسوولیت نیست. تمامی عوامل دخیل در جنایت ترور شهید سلیمانی حتی اگر قائل به مصونیت هم باشیم، مسوولیت دارند. دستگاه قضایی براساس مسوولیتشان آنها را پیگیری و مورد تعقیب قرار خواهد داد. رییس جمهور آمریکا پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش مصونیت قضایی هم نخواهد داشت.

باقری کنی در پایان با انتقاد از تروریسم، اذعان کرد: تروریسم، ابزار سیاست خارجی امریکا است. حتی آنهایی که کمی تردید داشتند الان متوجه شدند که امریکایی‌ها نه تنها در مبارزه با تروریسم جدی نیستند، بلکه خودشان از عوامل اصلی ترویج و اشاعه تروریسم در دنیا هستند.
برچسب ها:
ارسال نظر: