X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: جمعه 12 دی 1399
بیانیه سفارت ایران در سوئد به مناسبت نخستین سالگرد ترور شهید سلیمانی:
تعداد بازدید خبر : 214
تاریخ ثبت : جمعه, 12 دی,1399 | 12:22 ب.ظ
تاریخ انتشار : جمعه, 12 دی,1399 | 11:43 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : جمعه, 12 دی,1399 | 12:22 ب.ظ

سکوت مدعیان حقوق بشر دربرابر تروریسم دولتی مایه تاسف است

  • سکوت مدعیان حقوق بشر دربرابر تروریسم دولتی مایه تاسف است

سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوئد با صدور بیانیه‌ای به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده فقید سپاه قدس، رفتارهای گزینشی و سکوت کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر در برابر تروریسم دولتی را مایه تاسف خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، در بیانیه نمایندگی ایران آمده است: سال گذشته ایالات متحده آمریکا سردار قاسم سلیمانی را در اقدامی که نقض صریح قوانین بین‌المللی است در فرودگاه بغداد ترور کرد. این در حالیست که سردار سلیمانی به دعوت دولت عراق، در حین انجام ماموریت و میهمان این کشور بود.

این بیانیه می‌افزاید: ترور سردار سلیمانی هدیه‌ای به تروریست‌ها در منطقه بود. او در جریان تلاش‌ مشترک علیه داعش در عراق و سوریه نقش کلیدی ایفا کرد و فرمانده اولین لشکری بود که پس از اشغال موصل توسط داعش به کمک دولت عراق شتافت.

این بیانیه با بیان اینکه «نقش سردار سلیمانی برای او عزت و احترام فراوانی را در عراق به همراه داشت» افزود: بازتاب آن در قدردانی دولت عراق از وی و ارسال فوری پیام تسلیت به ایران و شهید لقب دادن او پس از حمله غیر قانونی موشکی آمریکا قابل مشاهده است.

سفارت کشورمان در این بیانیه خاطر نشان کرد: ترور سردار سلیمانی در خاک عراق نه تنها نقض قوانین بین المللی که توهین به حاکمیت ارضی این کشور است. این اقدام با اعتراضات و خشم عمومی در عراق موجه شد و به موجب آن مجلس عراق لایحه‌ای را گذراند که در آن خواستار اخراج تمام نیروهای آمریکایی از خاک این کشور شد.

این بیانیه تصریح کرد: ترور سردار سلیمانی به وضوح یک اقدام تروریستی و جنایتی که در این حادثه رخ داد امری بدیهی است. کارشناسان امنیتی استدلال می‌کنند که این اقدام علاوه بر نقض اشکار قوانین بین المللی و حاکمیت ارضی عراق، بر اساس استانداردها و معیارهای داخلی قوانین آمریکا غیر قانونی است. چون سخت می‌توان مدرکی را ارائه کرد که ثابت کند سردار سلیمانی در حین ماموریت دیپلماتیک، به دعوت دولتی که رسم متحد آمریکا است می‌تواند تهدید فوری برای ایالات متحده باشد .

سفارت کشورمان در سوئد یادآور شد: این برای اولین بار نیست که ایران هدف اقدامات تروریستی آمریکا قرار گرفته است. اما آنچه مایه تاسف است سکوت دولت‌هایی است که ادعای تعهد به قوانین بین‌المللی می‌کنند در حالی که دولت‌های قدرتمند مرتکب اقدامات آشکار تروریستی علیه قربانیانی می شوند که کمتر قوی هستند. به عبارت دیگر  حساسیت‌های اخلاقی این دولت‌ها گزینشی است و تنها زمانی علیه تروریسم دولتی مخالفت و اعتراض می‌کنند که دولت مقابل ضعیف باشد.

برچسب ها:
ارسال نظر: