X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 28 دی 1399
سخنگوی قوه قضائیه:
تعداد بازدید خبر : 36
تاریخ ثبت : یکشنبه, 28 دی,1399 | 12:42 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 28 دی,1399 | 12:15 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 28 دی,1399 | 12:42 ب.ظ

سند تحول قضایی،سندی مردم‌محور و در راستای احقاق حقوق عامه تدوین شده است

  • سند تحول قضایی،سندی مردم‌محور و در راستای احقاق حقوق عامه تدوین شده است

سخنگوی قوه قضائیه گفت: سند تحول قضایی به دنبال رضایتمندی و اعتماد مردم است و برای محقق شدن آن از مردم استمداد طلبیده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در برنامه نگاه یک، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س)، پیرامون سند تحول قضایی و اهمیت آن، اظهار داشت: سند تحول قضایی اولین سند راهبردی است که ذیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تنظیم و ابلاغ شد.

وی افزود: از مهمترین علل مورد توجه قرار گرفتن این سند این بود که برای مردم نوشته شده است و سندی مردم محور است و با هدف تحول در ارائه خدمت به مردم به عنوان صاحبان اصلی نظام و انقلاب تدوین شده و به دنبال رضایتمندی و اعتماد مردم است و برای محقق شدن آن از مردم استمداد طلبیده شده است.

اسماعیلی ادامه داد: علاوه بر جوامع نخبگانی، این سند مورد توجه شهروندان قرار گرفت و مردم دیدند که قوه قضاییه واقعا برای ارائه خدمت مطلوب به مردم دارای برنامه و سند است. 

وی با بیان اینکه بهترین ناظران برای اجرای سند خود مردم هستند؛ چرا که مردم بهترین ناظر و مطالبه‌گر هستند، گفت: بخش‌های عمده‌ای از سند در روز‌های آغاز ریاست آیت الله رئیسی اجرا شده است و ۸۰ دستور العمل، آیین نامه و بخشنامه که تاکنون صادر شده است، فراز‌هایی از سند تحول قضایی بوده است.

قوه قضاییه در تحقق دولت الکترونیک از سایر بخش ها جلوتر است

وی در پاسخ به سئوالی در مورد هوشمندسازی قوه قضاییه، بیان داشت: امروز با همه مشکلات و معضلات و تنگنا‌ها ادعایمان بر این است که در تحقق دولت الکترونیک از سایر بخش‌ها جلوتر هستیم و قدم‌های شایسته‌ای برداشته ایم و در سند تحول نیز بر استفاده از فناوری‌های نوین تاکید شده است.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: دادگاه‌های زیادی با بهره گیری از سامانه‌ها و به صورت برخط در سراسر کشور روزانه برگزار می‌شود و یک استفاده حداکثری از این امکان انجام می‌دهیم، ولی سرعت شتابنده اقتضا دارد که پا به پای این سرعت در حوزه فناوری حرکت کنیم.

وی در مورد حقوق عامه در سند تحول، یادآور شد: در سند تحول قضایی پیش بینی شده تعریف دقیق و تفسیرناپذیری از حقوق عامه با کمک سایر قوا داشته باشیم.

استفاده از ظرفیت های مردمی در حوزه پیشگیری و حقوق عامه

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه مصادیق تضییع حقوق عامه، کم نداریم، گفت: در بحث پیشگیری یکی از موضوعات مهم مدنظر، پیشگیری از تضییع حقوق عامه است و ظرفیت مراجع قضایی در دفاع از حقوق عامه ظرفیت محدودی است؛ لذا پیش بینی شده از ظرفیت‌های مردم و نهاد‌های مردمی، هم در حوزه پیشگیری و هم در حوزه‌های دفاع و گزارش دهی مصادیق تضییع حقوق عامه استفاده شود.

اسماعیلی در مورد آلودگی هوا و برخورد با ترک فعل‌ها در این زمینه، تصریح کرد: در قانون هوای پاک، ۵ وزارتخانه و ۴ دستگاه اجرایی و نیروی انتظامی تکالیفی دارند و هر کدام باید در نزد افکار عمومی پاسخگو باشند.

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده دو شهید ترور 

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در مورد پرونده قضایی ترور سردار شهید سلیمانی و شهید فخری زاده گفت: حتما از منظر حقوق بین المللی و وجدان عمومی، جنایتکار در هر رده‌ای که می‌خواهد باشد، باید تعقیب و مجازات شود و در این حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: دادسرا پرونده‌ای را تشکیل داده و یکایک عوامل موثر در این جنایت تروریستی شناسایی شدند و با اسناد و مدارک بسیار متقن نقش هرکدام از آن‌ها در این جنایت محرز گردیده است و اقدامات تعقیبی در دادسرای تهران انجام شده است.

اسماعیلی بیان داشت: کیفرخواست پرونده با تکمیل تحقیقات در آینده نه چندان دور صادر خواهد شد و شعبه دادگاهی تعیین شده که بعد از صدور کیفرخواست به موضوع از بعد کیفری و حقوقی و خسارت‌های وارده به اولیای دم رسیدگی کند.

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: در کشور عراق هم اقدامات خوب و شایسته‌ای انجام شده و اخیرا سیستم قضایی عراق حکم دستگیری و بازداشت ترامپ را صادر کرده است. تعاملات خوبی بین قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و دستگاه قضایی کشور عراق برقرار است و هماهنگی‌های خوبی انجام شده و در مجازات جنایتکاران کوتاه نخواهیم آمد.

اسماعیلی در مورد پرونده شهید فخری زاده نیز گفت: در این مورد هم پرونده‌ای در دادسرای تهران و سازمان قضایی تشکیل شده و در حال رسیدگی است.

برچسب ها:
ارسال نظر: