X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 بهمن 1399
تعداد بازدید خبر : 908
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 21 بهمن,1399 | 03:21 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 21 بهمن,1399 | 03:07 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 26 بهمن,1399 | 02:55 ق.ظ

امضای سه تفاهم‌نامه میان ایران و عراق؛ از تاکید بر حفظ کرامت و بهداشت زندانیان تا پیگیری جنایت بغداد

  • امضای سه تفاهم‌نامه میان ایران و عراق؛ از تاکید بر حفظ کرامت و بهداشت زندانیان تا پیگیری جنایت بغداد

در سفر آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه به عراق، سه تفاهم نامه میان مسئولان قضایی دو کشور به امضا رسید .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی پس از دیدار و گفتگوی رسمی دو جانبه با رئیس شورای عالی قضایی عراق در یک کنفرانس خبری، اظهار داشت: در جریان مذاکرات هیأت های عالی قضایی ایران و عراق، سه یادداشت تفاهم رسمی بین وزارت دادگستری ایران و وزارت دادگستری عراق و همچنین دادستان‌های کل دو کشور و همچنین سازمان نزاهت با سازمان بازرسی کل کشور منعقد شد که امید می رود در مرحله اجرا و عمل، روابط دستگاه‌های قضایی دو کشور را نزدیک و نزدیک تر کند.
با توجه به همکاری های متقابل حقوقی- قضایی مابین ایران و عراق این سه تفاهم‌نامه از اهیمت بسزایی برخوردار است .


یادداشت تفاهم میان سازمان زندان‌های ایران و وزارت دادگستری عراق
یادداشت تفاهم میان سازمان زندان‌ها و وزارت دادگستری عراق در راستای رعایت و احترام هرچه بیشتر به حقوق اسلامی، انسانی افراد بازداشت‌شده و زندانی و با هدف انتقال تجربیات قانونی؛ رویه­ها و دستاوردهای فنی به امضای مسئولان دو کشور رسید.
این یادداشت تفاهم در سیزده بند طرفین را به پاسداری و احترام به حقوق و کرامت زندانیان، انتقال تجارب در زمینه کاهش تعداد زندانیان و تبادل آنها، بازپروری زندانیان و فراهم کردن شرایط لازم برای بازگشت آنها به جامعه، حفاظت از بهداشت و سلامت زندانیان و کارکنان زندان‌ها به خصوص درمقابله با شیوع ویروس کرونا، بازدید از زندان‌ها و بررسی وضعیت اتباعشان، در نظر گرفتن تسهیلات ویژه از قبیل برقراری ارتباط با خانواده ملزم ساخته است .


برنامه اقدام مشترک سازمان بازرسی ایران و کمیسیون درستکاری (هیات النزاهه) عراق
همچنین به منظور توسعه همکاری عملیاتی و اجرایی شدن مفاد یادداشت تفاهم (مصوب پنجم اسفند 1394 ) منعقده میان سازمان بازرسی کل  جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون درستکاری ( هیأت النزاهه) جمهوری عراق طرفین درخصوص تبادل تجربیات،برگزاری دوره‌های آموزشی برخط، ایجاد خط ارتباطی میان سفارت‌خانه و کنسولگری‌های دو کشور برای رسیدگی به شکایات اتباع، میان مسئولان دو کشور به امضا رسید.


یادداشت همکاری قضائی بین دستگاه قضایی ایران و شورای عالی قضایی عراق
در ادامه سفر رسمی آیت الله رئیسی، یادداشت تفاهم قضایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات طرفین در 20 بند و بر اساس اصول برابری و حسن هم‌جواری و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور به امضا رسید.

در این تفاهم‌نامه دو طرف ضمن محکوم‌کردن تروریسم در تمامی اشکال آن به‌ویژه جنایت تروریستی فرودگاه بغداد و تأکید بر صلاحیت رسیدگی به این جنایت، نسبت به همکاری و مشارکت لازم با یکدیگر در راستای انجام تحقیقات، شناسایی، تعقیب، محاکمه و مجازات آمرین، معاونین و مباشرین این اقدام ضد انسانی، تاکید کردند.
همچنین با توجه به این که دو طرف قربانی اقدامات تروریستی گوناگون از جمله جنایات گروهک تروریستی منافقین و گروه تروریستی داعش و سایر گروه‌های تروریستی بوده‌اند، تفاهم نمودند با هدف تعقیب عوامل و حامیان جنایات تروریستی و دفاع از حقوق قربانیان در محاکم ملی و بین‌المللی و مجامع حقوق‌بشری با یکدیگر همکاری نمایند.
در بندهای دیگر این تفاهم‌نامه بر اعمال رأفت اسلامی، اعطای عفو به محکومان جرایم عمومی، پاسخ‌گویی به درخواست‌های معاضدت قضایی و استرداد مجرمان و رفع موانع، انتقال تجربیات و دستاوردهای خود در زمینه‌های صیانت و ارتقای حقوق بشر، مبارزه با فساد و تروریسم، برگزاری کارگاه های آموزشی حقوق زنان، کودکان و نوجوانان، دوره‌های آموزشی و تبادل دانشجو و استاد میان دانشگاه علوم قضایی ایران و مرکز آموزشی شورای عالی قضایی عراق، دفاع از حقوق بشر با استفاده از ظرفیت های موجود در سازمان همکاری اسلامی، مجامع حقوق بشری و بین‌المللی، در چارجوب صلاحیت‌های دو کشور تصریح شد.
این سه تفاهم‌نامه به دو زبان فارسی و عربی در تاریخ سه شنبه 21 بهمن 1399 مطابق  با 9 فوریه 2021 در شهر  بغداد به امضا دو کشور رسید.

ارسال نظر: