X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 12 اسفند 1399
تعداد بازدید خبر : 65
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 12 اسفند,1399 | 04:20 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 12 اسفند,1399 | 04:14 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 12 اسفند,1399 | 04:21 ب.ظ

مهاجران؛ قربانی تدابیر سخت مرزی اروپا

  • مهاجران؛ قربانی تدابیر سخت مرزی اروپا

در حالی که مطابق قوانین بین المللی، ممانعت از ورود پناهندگان، جرم است دولت‌های اروپایی، فضایی را پدید آورده اند که هرگونه کمک به پناهندگان و آوراگان، جرم تلقی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، ارتفاعات آلپ بین ایتالیا و فرانسه به قربانگاه منطقه مرزی در مسیر پناهجویان تبدیل شده است.  عبور از این منطقه به ویژه در زمستان برای کسانی که دیگر موانع خطرناک را در مسیر پرمخاطره خود پشت سر گذاشته اند، بسیار دشوار است.

بر اساس گزارش یورونیوز، بسیاری از پناهجویان تلاش می کنند برای جلوگیری از مواجهه با نیروهای ژاندارمری  فرانسه به عنوان بخشی از نیروهای مسلح این کشور که مسولیت نظارت بر دوچرخه سواری در مناطق برفی را برعهده دارند، شبانه این مسیر را طی کنند. اگر آنها نزدیک مرز بازداشت شوند  چند ساعت بعد به ایتالیا بازگردانده می شوند.

از سال ۲۰۱۷ حدود ۵ هزار مهاجر از سوی صلیب سرخ در منطقه مرزی کلاویر هم مرز با فرانسه رهگیری شده اند. بر اساس گزارش یکی از اعضای صلیب سرخ ایتالیا -که ماموریت گشت زنی در کوهستان های الپ و هشدار به مهاجران درباره خطرات و نجات آنها را برعهده دارد- در حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر این عده  فقط در پنج ماه گذشته شناسایی شده اند.

بحران انسانیت در فرانسه

روزنامه فرانسوی لوموند چندی پیش گزارش داد پناهجویان در فرانسه یک مدرسه در پاریس را در اعتراض به بی توجهی و اهمال دولت در اسکان آن ها، تصرف کرده و خواستار استفاده از آن به عنوان پناهگاه شده اند.

لوموند افزود: نزدیک به ۳۰۰ پناهجو با بیان اینکه در پی برچیده شدن چادرهای اسکان آن ها با توسل به اعمال خشونت آمیز در نوامبر گذشته، از سوی دولت امانوئل مکرون به دست فراموشی سپرده شده اند، از بیم سرمای زمستان و ابتلا به همه گیری کووید ۱۹ در مدرسه ای متروک و قدیمی در منطقه ۱۶ پاریس پناه گرفته و خواستار رسیدگی فوری به وضعیت خود شده اند.

انجمن های بشردوستانه نیز با تاکید بر موقت بودن این پناهگاه اعلام کردند که این مدرسه بسیار فرسوده و سقف آن دچار شکاف های عمیق است و هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد.

چندی پیش دادگاه حقوق بشر اروپا،فرانسه را به دلیل شرایط زندگی غیر انسانی و تحقیرآمیز سه پناهجو که بدون هیچ منبع درامدی در خیابان ها زندگی می کردند محکوم کرد.

این دادگاه مستقر در استراسبورگ در حکمی اعلام کرد که مقام های فرانسوی نتوانسته اند به وظایف خود در قبال این سه پناهجو که اتباعی از افغانستان، روسیه و ایران بودند رسیدگی کنند. این سه نفر در چند ماه هیچ دسترسی به ابتدایی ترین امکانات و تسهیلات نداشته و همواره ترس آن را داشتند که مورد حمله قرار گیرند.

دادگاه آنها را قربانی رفتارهای تحقیر امیز توصیف کرد  وچنین رفتارهایی را مغایر با کنوانسیون حقوق بشر اروپا درباره خودداری از رفتارهای غیرانسانی با مهاجران دانست.

فرانسه یکی از مدعیان تاریخی حقوق بشر است که همواره به قدمت اعلامیه­ حقوق بشر و شهروندی مورخ ۱۷۸۹ خویش استناد می کند. اما گزارش هایی که درباره نحوه برخورددولت این کشور با پناهندگان همواره انتقاد گروه های حقوق بشری را برانگیخته است.

این در حالی است که سازمان حقوق بشر اروپا ‌گزارش داد بستن مرز‌ها در اروپا که گهگاه با خشونت نیز همراه است، در کشور‌های اروپایی ادامه دارد و دشمنی با آوارگان و پناهندگان، رو به افزایش است.

سازمان‌های حقوق بشر در مرز صربستان و مجارستان نیز ‌اعلام کردند از سال ۲۰۱۸، کمک به پناهندگان برای درخواست پناهندگی، حتی رفتن به مرز‌ها برای دیدن پناهجویان، جرم اعلام شده است.

ارسال نظر: