X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 اسفند 1399
تعداد بازدید خبر : 96
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 27 اسفند,1399 | 11:46 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 27 اسفند,1399 | 11:04 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 01 فروردین,1400 | 07:35 ب.ظ

انتقال ۶۱۲ محکوم افغانستانی در دو مرحله به کشور متبوعشان

  • انتقال ۶۱۲ محکوم افغانستانی در دو مرحله به کشور متبوعشان

رییس کمیته انتقال محکومان از انتقال ۶۱۲ تن از محکومان افغانستانی در دو مرحله ظرف چند روز گذشته از مرز دغارون به کشور متبوعشان، خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از روابط عمومی وزارت دادگستری، محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و رییس کمیته انتقال محکومان اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در اقدامی بشر‌دوستانه ۶۱۲ تن از محکومان افغانستانی را در دو مرحله ظرف چند روز گذشته از مرز دغارون به کشور متبوعشان منتقل کرده است.
 

وی افزود: روز ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۹ و در آستانه سال نو نیز ۳۰۶ تن دیگر از محکومان افغانستانی به کشورشان منتقل شدند، این در حالی است که ۳۰۶ تن دیگر از محکومان افغانی نیز چهارشنبه هفته گذشته به مقامات افغانستانی تحویل شدند.

عباسی گفت: در این مرحله ۳۱ نفر محکوم از اصفهان، ۷۲ نفر از تهران که ۶۶ نفر از آنان مرد و ۶ نفر زن، ۱۰۱ نفر از یزد که ۴ نفر از آنان زن می باشند، ۲۹ نفر از سیستان و بلوچستان که یک نفر از آنان زن می باشد، ۶۰ نفر از استان فارس که دو نفر از آنان زن هستند و ۹ نفر از استان خراسان رضوی در چارچوب موافقت نامه انتقال محکومان بین دو کشور به افغانستان منتقل شدند.

معاون وزیر دادگستری با اشاره به اینکه در سه سال گذشته بیش از دو هزار نفر از محکومان افغانستانی که اکثریت قریب به اتفاق آنان محکوم به قاچاق مواد مخدر می باشند به کشور متبوعشان منتقل شده اند، از اوضاع حاکم بر افغانستان اظهار نگرانی کرد و گفت: متأسفانه با حضور نیروهای آمریکایی در دو دهه گذشته در افغانستان تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور هزاران برابر افزایش یافته بگونه‌ای که این کشور را به بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان تبدیل کرده و ملت و دولت دو کشور ایران و افغانستان اولین قربانیان این پدیده شوم بین المللی هستند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای امنیت و مبارزه با قاچاق مواد مخدر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که چونان سدی پولادین در برابر ترانزیت و قاچاق مواد مخدر به کشورهای اروپایی ایستاده و قربانی می‌دهد و سالیانه میلیاردها دلار هزینه پرداخت می‌کند و در چند دهه گذشته جامعه جهانی و مجامع بین‌المللی بخصوص اتحادیه اروپا هرگز به وظایف و تکالیف قانونی خود در مبارزه با قاچاق مواد مخدر عمل نکرده اند.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در پایان گفت: با رایزنی‌های انجام شده هجده تن از محکومان ایرانی که در زندان های افغانستان بسر می برند ظرف چند روز آینده به کشور منتقل می شوند.

 

 

ارسال نظر: