X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 14 فروردین 1400
تعداد بازدید خبر : 267
تاریخ ثبت : شنبه, 14 فروردین,1400 | 06:42 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 14 فروردین,1400 | 06:33 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 14 فروردین,1400 | 06:42 ب.ظ

ورود آقایان ممنوع؛ پارک‌هایی که دنیایی زنانه دارند

  • ورود آقایان ممنوع؛ پارک‌هایی که دنیایی زنانه دارند

در قلب پایتخت ایران، فضاهایی است که مردانِ شهر اجازه ورود به آن را ندارند: جایی که بانوان و دختران با خیال آسوده ورزش می‌کنند و گعده‌های زنانه‌اشان را در محیطی سرسبز و دل نشین برپا می‌دارند.

 

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در شهری که به آلودگی و ترافیک شهرت پیدا کرده، در قلب پایتخت ایران، فضاهایی است که مردانِ شهر اجازه ورود به آن را ندارند: جایی که بانوان و دختران با خیال آسوده حمام آفتاب می گیرند، ورزش می‌کنند و گعده‌های زنانه‌اشان را در محیطی سرسبز و دل نشین برپا می دارند.
 

زندگي آپارتمان نشيني امروزه؛ نياز بانوان به مکان‌هاي عمومي اختصاصي را افزايش داده است به نحوی که استراحت و آرامش در چنین فضاهای اختصاصی که بانوان در آن بتوانند آزادانه به تفريح و ورزش بپردازند، به شدت ضروری است تا در کارهای روزمره‌ شاهد بهره‌وری دوچندان آنها باشیم .
 

خوشبختانه شهرداری‌ها در ایجاد چنین فضاهایی برای بانوان کوتاهی نکردند و با ایجاد چندین بوستان و پارک مختص بانوان، این امر را برای مادران، همسران و دختران کشورمان فراهم ساختند که تهران در حال حاضر داری 6 بوستان است و شهرهایی همچون اصفهان، مشهد، شیراز، لرستان، کرمانشاه و دیگر شهرهای بزرگ ایران از بوستان‌های مختص بانوان بهره‌مند هستند .
 

 

در این بوستان‌ها، بانوان هر نوع فعالیت ورزشی و اجتماعی را در کنار سایر همنوعان خود با فراغ خاطر انجام می‌دهند، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری می‌کنند؛ از سالن‌های ورزشی، آمفی تئاتر، سینما و استخرها استفاده می‌کنند؛ در فضای سبز این بوستان‌ها با دوستان خود گپ می‌زنند و گاهی صدای قهقه خنده‌اشان به آسمان می‌رسد؛ کارکنان و متصدیان چایخانه‌ها و رستوران‌های کوچک این پارک‌ها بانوانی هستند که از این طریق اشتغال و اقتصاد خانواده را نیز فراهم ساخته‌اند؛ اینجا محیط کاملا زنانه است به همین دلیل ممنوعیتی برای خوشگذرانی خانم‌ها وجود ندارد.

 

 در پارک‌های مختص بانوان فضایی نیز برای کودکان پیش بینی شده تا بانوان با خیالی آسوده از این فضاها استفاده کنند.
 

برخی می‌گویند چنین فضاهایی مختص بانوان به کشورهای اسلامی اختصاص دارد اما جالب است که بدانیم پارک بانوان تنها مختص به کشورمان نیست؛ بر اساس گزارش‌های منتشره اولین پارک بانوان در ایالات متحده در پی درخواست یک زوج کارمند شهرداری در ایالت مونتانا ساخته شده است و در ایران اولین پارک بانوان در شهر بروجرد احداث گردیده است. از آنجا که بانوان جایگاه ویژه‌ای در نظام جمهوری اسلامی دارند حفظ سلامت و آرامش و آسایش آنها نیز جزو اولویت‌ها است و توسعه پارک‌های بانوان سلامت و بالندگی خانواده را در پی دارد .

 

ارسال نظر: