X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 اردیبهشت 1400
وکلا و کارشناسان حقوق بشر:
تعداد بازدید خبر : 278
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 08 اردیبهشت,1400 | 09:53 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 08 اردیبهشت,1400 | 09:46 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 08 اردیبهشت,1400 | 08:12 ب.ظ

قتل سیاهان توسط پلیس امریکا مصداق شکنجه و جنایت علیه بشریت است

  • قتل سیاهان توسط پلیس امریکا مصداق شکنجه و جنایت علیه بشریت است

تحقیقات بین المللی نشان می‌دهد قتل یا نقص عضو سیستماتیک سیاهپوستان غیرمسلح توسط پلیس آمریکا، مصداق شکنجه و جنایت علیه بشریت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، تحقیقات صورت گرفته از سوی وکلای حقوق بشر در سراسر جهان درباره خشونت پلیس آمریکا نشان می‌دهد قتل یا نقص عضو سیستماتیک سیاهپوستان غیرمسلح توسط پلیس آمریکا به مثابه جنایت علیه بشریت است و باید مورد پیگرد و تحقیق تحت قوانین بین المللی قرار گیرد.

 

بر اساس گزارش گاردین، یک هفته پس از آنکه «درک شووین» افسر سابق پلیس مینیاپلیس در زمینه قتل جورج فلوید گناهکار اعلام شد، قتل گسترده زنان و مردان سیاهپوست در آمریکا توسط پلیس، توجه بین المللی را جلب کرد. کارشناسان حقوق بشر از ۱۱ کشور در گزارش ۱۸۸ صفحه ای، آمریکا را به پاسخگویی درباره آنچه سابق طولانی نقض حقوق بین المللی گفته می‌شود، ملزم دانستند. در حالی که نقض قوانین بین المللی در برخی موارد با جنایات علیه بشریت همسطح است.


آن‌ها در این گزارش به قتل‌های صورت گرفته توسط پلیس و نیز محرومیت از آزادی، شکنجه، آزار و اذیت و دیگر اقدامات غیرانسانی به عنوان حملات سیستماتیک علیه جامعه سیاهپوستان اشاره کردند. این کارشناسان از دیوان بین المللی کیفری در لاهه خواستند، تحقیقات فوری را با هدف پیگرد قانونی آغاز کند.


«هینا جیلانی» یکی از ۱۲ مسئول هدایت تحقیقات به گاردین گفت: «یافته‌ها در مورد جرایم علیه بشریت به آسانی ارائه نشده است. همه اطلاعات را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم اوضاعی در آمریکا وجود دارد که نیازمند بررسی فوری از سوی دیوان لاهه است.»


نتایج تحقیقات، آمریکا را در این موارد نیز متهم می‌داند: نقض تعهدات بین المللی حقوق بشری خود از لحاظ قوانین حاکم و هم از لحاظ عملکرد ماموران اجرای قانون از جمله متوقف کردن خودرو سیاهپوستان و توقف و تفتیش بر پایه نژاد؛ الگوی نگران کننده ملی استفاده نامتناسب از نیروی مرگبار، نه تنها با سلاح گرم، بلکه با استفاده از شوکر علیه سیاهپوستان؛ اجرای فرهنگ مصونیت که بر اساس آن ماموران پلیس به ندرت ملزم به پاسخگویی می‌شوند در حالیکه به اقدامات مرگبار آن‌ها بی توجهی می‌شود.


این کارشناسان همچنین اعلام کردند آمریکایی هایِ آفریقایی تبار اغلب تحت شکنجه پلیس قرار می‌گیرند. به گفته آنان استفاده از روش فشار روی گردن یا دیگر روش‌های خشونت آمیز هنگام بازداشت، شکنجه تلقی می‌شود و به مثابه جنایت علیه بشریت است.


جیلانی که رئیس سازمان جهانی مبارزه با شکنجه است در پی اعلام حکم دادگاه در پرونده قتل جورج فلوید گفت: «برای ما روشن شد استفاده از روز هنگام بازداشت تنها غیرانسانی نیست، بلکه به وضوح برابر با شکنجه و احتمال مرگ است.»


همزمان با آغاز اعتراض‌ها در سراسر آمریکا و جهان، خانواده جورج فلوید و دیگر سیاهپوستانی که در سال‌های اخیر به دست پلیس کشته شده اند، تحقیقات رسمی سازمان ملل درباره این تیراندازی‌ها را خواستار شدند.

 

برچسب ها:
ارسال نظر: