X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 05 آبان 1397
تعداد بازدید خبر : 49
تاریخ ثبت : شنبه, 05 آبان,1397 | 01:08 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 05 آبان,1397 | 01:08 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 05 آبان,1397 | 01:08 ب.ظ

افزایش موضع‌گیری‌های اروپایی درباره توقف فروش سلاح به عربستان

  • افزایش موضع‌گیری‌های اروپایی درباره توقف فروش سلاح به عربستان
افزایش موضع گیری اروپایی ها

- درخواست‌ها در اتحادیه اروپا برای اتخاذ یک موضع یکپارچه در رابطه با توقف صادرات سلاح به عربستان به علت قتل روزنامه نگار منتقد سعودی افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به دنبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، حالا درخواست‌ها در محافل مختلف اروپایی برای توقف فروش تسلیحات به ریاض افزایش یافته است.

در همین راستا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در جریان کنفرانس مشترک خبری با آندری بابیس،‌ نخست وزیر جمهوری چک در "پراگ" بار دیگر وعده داد صادرات سلاح از کشورش به عربستان را تا زمان توضیحات واضح ریاض در مورد قتل جمال خاشقجی متوقف می‌کند.

به گزارش شبکه الجزیره، صدراعظم آلمان افزود: لازم است پیشینه این رویداد "هولناک" مشخص شود. چنانچه در مورد این مساله روشنگری انجام نشود، ما هیچ محموله تسلیحاتی را به عربستان صادر نخواهیم کرد.

مرکل در ادامه گفت که در تماس تلفنی خود با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان وی را در جریان این موضوع قرار داده است.

این مقام آلمان در ادامه تاکید کرد: ما این موضع را در اتحادیه اروپا بررسی خواهیم کرد تا مشخص کنیم که گام بعدی چه خواهد بود.

مرکل پیش از این نیز دستور توقف فروش سلاح به عربستان را صادر کرده بود.

در همین راستا، اورلیکا دیمر، سخنگوی دولت آلمان نیز تاکید کرد که اقدامات یکپارچه اروپا علیه عربستان گسترش می‌یابد.

وی افزود: همه این اوضاع را زیر نظر دارند و منتظر میزان آمادگی عربستان برای دادن توضیحات شفاف درباره این اتفاق هستند.

از سوی دیگر، کارین کنیسل، وزیر خارجه اتریش اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید فروش سلاح به عربستان را به دلیل قتل روزنامه‌نگار مخالف سعودی متوقف کند.

وی اظهار داشت: جنگ در یمن و بحران مرتبط میان قطر و عربستان و متحدان سعودی باید با واکنشی سریع از سوی اتحادیه اروپا پاسخ داده شود. اگر ما به عنوان اتحادیه اروپا ارسال سلاح به عربستان را متوقف کنیم، می‌توانیم به خاتمه جنگ‌ها و این درگیری‌ها کمک کنیم.

در همین راستا، مارک روته، نخست وزیر هلند نیز جمعه در سخنانی نسبت به قتل جمال خاشقجی ابراز نگرانی کرد.

وی در یک کنفرانس خبری مشترک با جاستین ترودو، همتای کانادای خود در اتاوا گفت که مقامات سعودی در توضیحات‌شان درباره مرگ خاشقجی شفاف نبوده و هلند تمامی فعالیت‌های دولتی مشترک خود را با عربستان لغو کرده است.

این درحالی است که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که کشورش در کنار انگلیس از تامین کنندگان اصلی سلاح برای عربستان به شمار می‌روند، با درخواست چند کشور اروپایی از جمله آلمان برای توقف فروش سلاح به ریاض مخالفت کرده است.

ماکرون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آندری کیسکا، همتای اسلواکیایی خود در "براتیسلاوا" اظهار کرد که هیچ ارتباطی میان قتل خاشقجی و فروش سلاح به عربستان وجود ندارد این دعوت‌ها مربوط به آنچه در یمن رخ می‌دهد است نه قتل جمال خاشقجی.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)
برچسب ها:
ارسال نظر: