X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 27 اردیبهشت 1400
در وبینار امنیت و صلح پایدار و حقوق بشر بانوان در افغانستان مطرح شد:
تعداد بازدید خبر : 186
تاریخ ثبت : شنبه, 01 خرداد,1400 | 09:24 ق.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 27 اردیبهشت,1400 | 06:56 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 01 خرداد,1400 | 09:45 ق.ظ

قاسمپور: استانداردهای دوگانه غربی پاسخگوی نیازهای زنان منطقه نیست

  • قاسمپور: استانداردهای دوگانه غربی پاسخگوی نیازهای زنان منطقه نیست

وبینار امنیت و صلح پایدار و حقوق بشر دختران و زنان در افغانستان با حضور سفیر افغانستان و دبیر ستاد حقوق بشر و تبیین اهمیت برقراری امنیت و صلح پایدار و حفاظت از حقوق بشر دختران و زنان در این کشور، برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، موسسه بین المللی دیده‌بان عدالت با مقام مشورتی ECOSOC، با همکاری اداره زنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا، دانشگاه تهران و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، وبینار آیه زندگی، به معنای مادر زندگی به زبان افغانستانی، را به مناسبت بزرگداشت مقام دختران شهید افغان در بمب‌گذاری دبیرستان سیدالشهداء (ع) در کابل برگزار کرد.

در این نشست وبیناری، «علی باقری‌کنی»، دبیر ستاد حقوق بشر ایران اظهار داشت: بعد از 20 سال امنیت در افغانستان ناپایدار است و تروریست‌های فراری از سوریه و عراق نیز در پناه و حمایت امریکا و ناتو به افغانستان روی آورده اند و مرتکب جنایتی همچون حمله تروریستی به مدرسه دخترانه در این کشور شدند.

باقری کنی همچنین تصریح کرد: امریکا که صدها هزار انسان را از زندگی در افغانستان محروم کرده و یک خرابه پس از 20 سال تحویل داده هیچگاه به عنوان ناقض حقوق بشر در عرصه بین‌المللی معرفی نمی‌شود! چون تمامی ابزارها در اختیار آنها است. کشوری مثل سعودی به یمن حمله می‌کند و باعث کشتار جمعی و نسل‌کشی وسیع انسان‌های بی‌گناه می شود، چون متحد غربی‌ها است هیچ بحثی درباره نقض حقوق بشر از سوی این کشور مطرح نمی‌شود و همین طور درباره رژیم صهیونیستی که عامل و سرسپرده امریکا در منطقه است.

مشروح کامل اظهارات دبیر ستاد حقوق بشر را اینجا بخوانید.
 




 

تاکید بر همکاری نزدیک ایران و افغانستان برای نابودی تروریسم

در ادامه این نشست «عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان در تهران، ضمن محکوم کردن فجایع تروریستی نظیر فاجعه دبیرستان سیدالشهداء (ع) و تأکید بر قربانی شدن دختران افغانستانی در بستر ناامنی، بر اهمیت استقرار امنیت و صلح پایدار در کشور متبوع خود صحه گذاشت.

وی تأکید کرد: هر آنکس که به اینگونه اقدامات دست می‌زند یا زمینه را برای آن فراهم می‌آورد، اعم از گروه های تکفیری یا تروریستی، مسئول چنین وضعیتی هستند و باید به سزای عملشان برسند.

سفیر افغانستان در تهران با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران، برای ابراز همدردی با مردم افغانستان در سطح دولتی و مدنی مانند برنامه حاضر سپاسگزاری کرد و بر همکاری نزدیک برای برقراری صلح و امنیت پایدار و توانمندسازی دختران و زنان تأکید کرد.

لزوم برجسته سازی نمایش چهره واقعی خوی وحشی‌گری امریکا در تصاویر

«زینب قاسمی طاری» رئیس موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا، دانشگاه تهران نیز در این نشست به اهمیت تصاویر و استیگمای برساخته فرهنگی درباره زنان و دختران شرق بخصوص در رسانه‌های غربی پرداخت.

وی اشاره کرد: با تکنیک‌های رسانه‌ای و گفتمانی شرق‌شناسانه، در واقع مردمان شرق از هویت‌های انسانی خارج شده و برای مخاطب غربی یک توده خطرناک یا نهایتا با جان بی ارزش تصویر می‌شود که ابعاد انسانی ندارد و کشتار وسیع ان نیز هیچ جنبه حقوق بشری پیدا نمی‌کند.

تجلیل از همدردی ملت و دولت ایران در روند برقراری صلح در افغانستان

در ادامه «عبدالهادی فرهنگ» دیپلمات سابق افغانستان در تهران، ضمن اشاره به اشتراکات فرهنگی و سابقه تمدنی افغانستان و ایران، به عمق فجایعی چون بمبگذاری در مقابل دبیرستان دخترانه اشاره کرد و از همدردی ملت ایران و نقش موثر ایشان در روند برقراری صلح در افغانستان تجلیل کرد.

«تکتم حسینی» شاعره افغانستانی در این نشست شعر زیبایی را قرائت کرد که در وصف حال این دانش‌آموزان شهید سروده بودند.

لزوم ایجاد شبکه قدرتمند زنان مسلمان

«فاطمه قاسمپور» رئیس فراکسیون زنان، مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضمن تسیلت وقایع اخیر به مردم افغانستان به همکاری و تحکیم روابط بین پارلمانی بین دو کشور که مدتی است در فراکسیون های زنان دو طرف آغاز شده اشاره کرد.

وی به اهمیت ایجاد شبکه‌های قدرتمند از زنان مسلمان در مجالس و زنان با توانمندی های گوناگون دیگر نیز پرداخت که این شبکه‌سازی کلید توسعه از درون و تحقق اراده ملت‌های مسلمان برای پیشرفت خواهد بود.

 قاسمپور برآیند گفتگو با خواهران افغانستانی در پارلمان افغانستان را نگرانی و دغدغه ایشان از بازگشت به تحجر در فرآیند صلح افغانستان می‌دانستند، در حالیکه چنین چیزی به هیچ وجه مد نظر ایران نیست.

وی معتقد است جامعه جهانی استانداردهای غرب-محوری دارد که نسخه مناسبی برای نیازهای زنان منطقه نیست و باید ما با انسجام و همکاری نزدیک هنجارهای کارا برای جوامع خود را تعریف کنیم.

در انتهای برنامه یک ربع برای دیالوگ تعاملی باز شد و افراد با ارائه نظرات تکمیلی به سوالاتی پاسخ دادند. نظرات دریافتی از شرکت‌کنندگان نشان می‌دهد که وبینار پربار و خوبی ارزیابی شده است و امید می‌رود با موضوعات دیگر مبتلا به در حوزه حقوق بشر ادامه یابد.
 

ارسال نظر: