X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 12 آبان 1397
تعداد بازدید خبر : 199
تاریخ ثبت : شنبه, 12 آبان,1397 | 01:40 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 12 آبان,1397 | 01:40 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 12 آبان,1397 | 01:40 ب.ظ

اکنون زمان به پا خاستن علیه پاکسازی قومی توسط چین است

  •  اکنون زمان به پا خاستن علیه پاکسازی قومی توسط چین است
گاردین

روزنامه گاردین با اشاره به برگزاری نشست حقوق بشری سازمان ملل (UPR) در روز سه‌شنبه آتی، نوشت: اکنون زمان به پا خاستن علیه پاکسازی قومی توسط چین است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر،گاردین در گزارشی نوشت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که برای اقدامات ناقض حقوق بشری چین در سین‌کیانگ به پا خیزیم. تلاش‌های چین برای نابودی اقلیت مسلمان اویغور از طریق سرکوب‌های گسترده‌، پیگیری‌های نظامی و کمپ‌های نگهداری باید با محکومیت‌های صریح و با صدای بلند در جریان نشست بازنگری حقوق بشر سازمان ملل که در روز سه‌شنبه در ژنو برگزار می‌شود، روبرو شود.

برخی از کشورها از به پاخاستن در برابر چین در ششم نوامبر در نشست بازنگری حقوق بشر سازمان ملل در ژنو نگران بوده و می‌ترسند اما نشست Universal periodic Review (UPR) برای سنجش تعهد اعضای سازمان ملل به ارتقا و حمایت از حقوق بشر است.
در واقع کشورهایی که کمتر در معرض خطر قطع روابط اقتصادی و سیاسی چین هستند، از سیاست‌های پکن در سین‌کیانگ انتقاد خواهند کرد. مواضع این کشورها می‌تواند وزنه بیشتری برای چین در مقایسه با نظارات خبرنگاران، سازمان‌های مردم نهاد و دانشگاهیان که در طول ماه‌های گذشته بارها هشدار داده‌اند، باشد.

اما به طور کلی دولت‌ها در واکنش به این فاجعه حقوق بشری در سین‌کیانگ چین کند عمل می‌کنند.  پیش‌بینی می‌شود که نزدیک به یک میلیون نفر از اقلیت اویغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان در بازداشتگاه‌های غیرقانونی در سین‌کیانگ به سرمی‌برند که آنها تنها به خاطر هویت مذهبی و قومیتی‌شان مورد شکنجه و رفتارهای بد قرار می‌گیرند. همچنین مقامات چین با همکاری با شرکت‌های فناوری، پهپادها وابزار دیگری فناوری برای رهگیری و نظارت بر اقلیت اویغور به کار گرفته‌اند و این منطقه را به یک زندان سر باز تبدیل کرده‌اند.
در ماه اوت کمیته سازمان ملل در امور تبعیض نژادی، سین‌کیانگ را به عنوان یک مرکز نگهداری گسترده معرفی کرد که این منطقه محرمانه نگه داشته می‌شود. کمیسیون اجرایی کنگره آمریکا در امور چین اعلام کرد: سیاست‌های دولت چین در سین‌کیانگ ممکن است به عنوان جرم علیه بشریت شناخته شود. دولت انگلیس نیز به تازگی پس از سفر هیاتی از دیپلمات‌های انگلیسی به این منطقه گزارش‌های کمپ‌های نگهداری مسلمانان اویغور را تایید کرد.


دولت چین تقریبا هر مدافع حقوق بشر را زندانی کرده است. حزب کمونیست چین اکنون مطمئن است که تنها راه ادامه حکومت شی جینپینگ ریشه کن کردن هویت اویغور به نام مبارزه با تروریسم است اما این روند نباید ادامه یابد.
این مساله اتفاقی نیست که سرکوب دولت چین در سین‌کیانگ در حالی شدت گرفته که شی جینپینگ سیاست تجاری خود را امضا کرد. ابتکار "کمربند و جاده" به عنوان هسته اصلی تجارت این کشور معرفی شد. کشورهای مختلف انتظار دارند که بتوانند از این ابتکار بهره لازم را ببرند.
به هر حال چین تلاش می‌کند که نقش رهبری برعهده بگیرد. اما هنوز انتقادهای بین‌المللی و افکار عمومی در این باره وجود دارد. برهمین اساس دولت چین احساس می‌کند که با به راه انداختن یک کمپین تبلیغاتی تاکتیک‌های خود را تغییر دهد و کمپ‌های آموزش دوباره اقلیت‌های اویغور را رد کند. به دولت چین نباید این اجازه داده شود که بازداشت غیرقانونی مردم اقلیت قومیتی را نرمال و طبیعی جلوه دهد. دولت‌ها باید دولت چین را از مواضعش به عقب بازگردانند.
هدف از نشست حقوق بشر سازمان ملل ارتقای وضعیت حقوق بشری در همه کشورها است. برهمین اساس در صورت وقوع نقض حقوق بشر حتی کشورهای قدرتمند نیز باید محاکمه شوند و پاسخگو باشند. نشست روز سه‌شنبه فرصتی برای توجه ویژه به سین‌کیانگ و درخواست دسته‌جمعی از چین مبنی بر اینکه "دیگر بس است"، خواهد بود.
اعضای سازمان ملل و کشورهای مسلمان در این نشست حضور خواهند داشت. در این نشست باید مساله سین‌کیانگ مطرح شده و به صراحت به چین گفته شود که سیاست‌های نقض حقوق بشری را به پایان برساند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)
برچسب ها:
ارسال نظر: