X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 آبان 1397
تعداد بازدید خبر : 86
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 15 آبان,1397 | 05:06 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 15 آبان,1397 | 05:06 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 15 آبان,1397 | 05:06 ب.ظ

دلارهای نفتی دهان مدعیان را بست/المیادین: نشست شورا دلسرد کننده بود/درخواست 40 کشور از عربستان

  • دلارهای نفتی دهان مدعیان را بست/المیادین: نشست شورا دلسرد کننده بود/درخواست 40 کشور از عربستان
نشست شورای حقوق بشر درباره عربستان

عربستان سعودی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو با محکومیت کشورهای عضو مواجه شده است اما گزارش ها حاکی از آن است که این محکومیت ها صرفا نمایشی بوده است.

روز گذشته نشست شورای حقوق بشر با محوریت عربستان برگزار شد. نمایندگان کشورهای عضو در این دوره از شورا به پرونده حقوق بشری عربستان پرداختند و انطور که انتظار می رفت به یک محکومیت ساده بسنده کرده اند.

این نشست در حالی صورت گرفت که عربستان سعودی از یک سو درگیر پرونده جمال خاشقجی روزنامه نگار معروف سعودی است و از سوی دگیر در حال نسل کشی در یمن است،  روز گذشته صندوق کودکان یونیسف همزمان با نشست شورای حقوق بشر اعلام کرد که هر 10 دقیقه، یک کودک در یمن می میمیرد.

این در حالی است که مدعیان حقوق بشر روز گذشته در نشست این شورا تنها به محکومیت عرستان بسنده کرده اند. فعالین حقوق بشر این نشت را بدون دستاورد ارزیابی کرده اند و شبکه خبری المیادین آن را دلسرد کننده خواند.

خبرنگار صدا و سیما در اینباره از ژنو گزارش داده است: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در نشست شورای حقوق بشر در ژنو از عربستان انتقاد کرد. شورای حقوق بشر سازمان ملل موضوع حقوق بشر در عربستان را بررسی کرد. در گزارش بین المللی کمیساریای عالی حقوق بشر انتقادات زیادی از اوضاع حقوق بشری در عربستان شده است. در این گزارش تاکید زیادی بر نقض حقوق بشر در یمن بویژه نقض حقوق کودکان و شهروندان یمنی شده است. علاوه بر این در این گزارش قوانین داخلی عربستان هم مورد توجه قرار گرفته ازجمله اینکه مقامات این کشور از قانون مبارزه با تروریسم برای تحت پیگرد قرار دادن معارضان و فعالان استفاده می کنند. این نشست تقریبا یکماه پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه برگزار می شود.

نشست شورای حقوق بشر درباره عربستان


نمایندگان استرالیا، بلژیک، کانادا و ایتالیا در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو برای بررسی وضع حقوق بشر عربستان سعودی، خواستار تحقیقی مطمئن و دقیق درباره قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی شدند. اتریش، بلژیک و دانمارک درباره دستگیری فعالان حقوق بشر از جمله زنان در عربستان نیز ابراز نگرانی کردند.

 نشست شورای حقوق بشر درباره عربستان


فرانسه: تاکید بر لزوم پایان حبس روزنامه نگاران

فرانسوآ ریواسو، سفیر فرانسه از عربستان سعودی خواست فورا به حبس و بازداشت های خودسرانه روزنامه نگاران و فعالان پایان دهد و آزادی مذهب را تضمین کند.
 
قطر: خواهان بهره گیری شهروندان قطری از آزادی انجام مناسک دینی در عربستان هستیم

نماینده قطر در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت محاصره ظالمانه ای را که عربستان بر کشورم قطر تحمیل کرده است محکوم می کنیم. همچنین در مورد سربه‌نیست کردن و بازداشت خودسرانه افراد توسط عربستان به شدت نگران هستیم.
وی افزود: ما خواهان بهره گیری شهروندان قطری از آزادی انجام مناسک دینی در عربستان هستیم.
 
اسلوونی: از قتل خاشقجی شوکه شدیم

نماینده اسلوونی در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو با اشاره به اینکه قتل خاشقجی باعث شوکه شدن بسیاری از افراد شد گفت خواهان اجرای تحقیقات جامع و شفاف درباره جنایت قتل خاشقجی و محاکمه و مجازات مسئولان آن هستیم.
 
اسپانیا: عربستان در تحقیقات با ترکیه درباره قتل خاشقجی همکاری کند

نماینده اسپانیا در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت از عربستان سعودی می خواهیم تا با ترکیه در تحقیقاتی که درباره قتل خاشقجی انجام می دهد همکاری کند.
 
اوکراین: اجرای تحقیقات شفاف در مورد قتل خاشقجی را خواستاریم

نماینده اوکراین در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو اجرای تحقیقات شفاف در مورد قتل خاشقجی را خواستار شد.
 
انگلیس: عاملان قتل خاشقجی باید محاکمه و مجازات شوند

نماینده انگلیس در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت عاملان قتل خاشقجی باید محاکمه و مجازات شوند.
 
آمریکا: عربستان بین مبارزه با تروریسم و احترام به حقوق بشر تفکیک قائل شود

نماینده آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت از عربستان سعودی می خواهیم بین مبارزه با تروریسم و احترام به حقوق بشر تفکیک قائل شود.

نشست شورای حقوق بشر درباره عربستان
 

لهستان: باید در مورد جنایات صورت گرفته در یمن تحقیق انجام شود

نماینده لهستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت ما خواهان برقراری سازوکاری برای انجام تحقیقات مستقل درباره قتل خاشقجی و محاکمه و مجازات عاملان این جنایت هستیم. وی همچنین تحقیق در مورد جنایاتی را که در یمن رخ داده خواستار شد.
 
پرو: خواهان تحقیقاتی مستقل و جامع درباره جنایت وحشتناک قتل خاشقجی هستیم

نماینده پرو در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت ما خواهان تحقیقاتی مستقل و جامع درباره جنایت وحشتناک قتل خاشقجی هستیم.
 
نروژ: اوضاع حقوق بشری در عربستان رو به وخامت گذاشته است

نماینده نروژ در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت اوضاع حقوق بشری در عربستان سعودی رو به وخامت گذاشته است. در این کشور به آزادی بیان اهمیت داده نمی شود و به روزنامه نگاران ظلم می شود.
 
نیوزیلند: عربستان در تحقیقات با ترکیه همکاری کند

نماینده نیوزیلند در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت در مورد قتل خاشقجی نگران هستیم و از عربستان می خواهیم تحقیقاتی شفاف در این مورد انجام دهد و با ترکیه در تحقیقات همکاری جدی داشته باشد.

هلند: در مورد اوضاع حقوق بشری در عربستان نگران هستیم

نماینده هلند در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت در مورد اوضاع حقوق بشری عربستان سعودی نگران هستیم و از این کشور می خواهیم بیش از پیش حقوق زنان را رعایت کند.
 
مونته نگرو: مسئولان قتل خاشقجی باید محاکمه شوند

نماینده مونته نگرو در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت از عربستان سعودی می خواهیم تحقیقات جامع و شفافی درباره جنایت قتل خاشقجی انجام دهد و مسئولان این جنایت را مجازات کند.
 
ایتالیا: عربستان باید به حقوق بشر احترام بگذارد

نماینده ایتالیا در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت صدور حکم اعدام در عربستان سعودی باید متوقف شود، به حقوق بشر احترام گذاشته شود، آزادی بیان ترغیب گردد و تحقیقات جامعی درباره قتل خاشقجی صورت گیرد.
 
ایسلند: خشونت ها در یمن باید پایان یابد

نماینده ایسلند در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت خشونت ها در یمن باید پایان پذیرد و کمک های انسان دوستانه به شهروندان یمنی برسد.

آلمان: باید تحقیقات عادلانه ای درباره قتل خاشقجی انجام شود

نماینده آلمان در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت: باید تحقیقاتی جامع و عادلانه در مورد قتل خاشقجی صورت گیرد.
 
آرژانتین: عربستان باید مانع از هدف قرار گرفتن روزنامه نگاران شود

نماینده آرژانتین در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت عربستان سعودی باید صدور حکم اعدام را متوقف کند و مانع از هدف قرار گرفتن روزنامه نگاران شود.

نشست شورای حقوق بشر درباره عربستان

بلژیک: خواهان تحقیقات فوری و جامع درباره قتل خاشقجی هستیم

نماینده بلژیک در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت ما خواهان تحقیقات فوری و جامع درباره قتل خاشقجی هستیم.
 
اتریش: باید تحقیقاتی شفاف و بی طرفانه درباره قتل خاشقجی انجام شود

نماینده اتریش در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت باید تحقیقاتی شفاف و بی طرفانه درباره قتل خاشقجی روزنامه نگار سعودی انجام شود.
 
استرالیا: عربستان برای کشف حقیقت و مجازات عاملان قتل خاشقجی همکاری کند

نماینده استرالیا در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت قتل خاشقجی روزنامه نگار سعودی را محکوم می کنیم و از عربستان سعودی می خواهیم برای کشف حقیقت و مجازات عاملان قتل همکاری لازم را داشته باشد.
وی افزود از عربستان می خواهیم برای رسیدن کمک به مردم یمن اقدامات لازم را انجام دهد.
سالی مانسفیلد، سفیر استرالیا در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل، اعلام کرد: گزارش ها درباره این که این قتل از پیش طراحی شده بود، به شدت نگران کننده است.
 
کانادا: عربستان به آزادی بیان احترام بگذارد

نماینده کانادا در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست این شورا در ژنو گفت اتاوا در مورد قتل خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی نگران است و از عربستان سعودی می خواهد به آزادی بیان احترام بگذارد.
وی همچنین اجرای تحقیقات شفاف و بی طرفانه درباره قتل خاشقجی را خواستار شد.
نماینده کانادا در ادامه از عربستان خواست برای حل بحران یمن به راههای سیاسی تکیه کند.

 نشست شورای حقوق بشر درباره عربستان


المیادین/ نشست شورای حقوق بشر در مورد عربستان دلسرد کننده بود

در حالی که انتظار می رفت نشست شورای حقوق بشر در مورد عربستان به جلسه محاکمه این کشور تبدیل شود اما گروهی از کشورها به ستایش عربستان پرداختند و گروهی دیگر انتقادات کلی و ضعیفی مطرح کردند.

شبکه تلویزیونی المیادین ضمن اعلام خبر انتقاد کمیساریای عالی حقوق بشر از عربستان با موسی عاصی خبرنگار خود در ژنو گفتگو کرد.
عاصی گفت: کمیساریای عالی حقوق بشر قرار است توصیه های خود را درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان در پایان هفته آینده ارائه کند.

بر خلاف آنچه رسانه ها انتظار داشتند که نشست سه ساعت و نیمه شورای حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر در عربستان به مکانی برای انتقاد از عربستان بویژه در مورد قتل خاشقجی و نقض های مکرر قوانین حقوق بشری در یمن تبدیل شود اما کشورهای حاضر در این نشست به دو دسته تقسیم شدند.

یک دسته که بیشترشان کشورهای عربی و کشورهای منطقه خلیج فارس بودند به ستایش گزارش رئیس هیات حقوق بشری عربستان مبادرت کردند و از آنچه که اصلاحات در عربستان می نامیدند و چشم اندازهای 2020 و 2030 ولیعهد سعودی استقبال کردند.

این کشورها نه از یمن نامی بردند و نه از نقض حقوق بشر در عربستان و حتی در مورد موضوع خاشقجی سخن نگفتند. کشورهای غربی در این نشست مواضعی ضعیف داشتند.

بلژیک از جمله کشورهایی بود که بیش از دیگران از عربستان انتقاد کرد. این کشور از اعضای کمیساریای عالی حقوق بشر بود که گزارش عربستان را تدوین کرده است. نماینده بلژیک اعلام کرد که کشورش درباره اوضاع حقوق بشر در عربستان به شدت نگران است. فرانسه سخنان کلی گفت و خواهان توقف اعدام ها در عربستان شد و آزادی بیشتر برای روزنامه نگاران و معارضان را خواستار شد.


نماینده عربستان در ادامه درباره قتل خاشقجی سخن گفت و مدعی شد حادثه قتل جمال خاشقجی تاسف بار بود و حکومت سعودی و ملک سلمان تحقیقات و محاکمه و مجازات مسئولان این جنایت را خواستار شده اند.


این اظهارات انتقاد شدید سازمان های حقوق بشری را در پی داشت. این سازمان ها در این نشست حق اظهار نظر نداشتند اما نماینده سازمان دیده‌بان حقوق بشر در مصاحبه ای اعلام کرد میان آنچه که هیات سعودی می گوید با آنچه در این کشور و یمن و در مورد جنایت قتل خاشقجی در جریان است فاصله زیادی وجود دارد.

خبرنگار المیادین در ادامه در مورد علت موضع ضعیف و انتقادات نرم از عربستان در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: کشورهای غربی در نشست قبلی که بهار امسال برگزار شد توصیه هایی کلی داشتند اما اکنون انتظار داشتیم انتقادات زیادی مطرح کنند اما به گونه ای رفتار کردند که گویی از بهار تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است. برخی از این کشورها از حق همجنس‌ گرایان در عربستان سخن گفتند اما در مورد خاشقجی هیچ حرفی نزدند. این در حالی است که اخیرا گزارش های بین المللی زیادی علیه عربستان منتشر شده است.


درخواست ۴۰ کشور از عربستان برای افشای جزئیات قتل خاشقجی


 همچنین بعد از اظهارات بندر بن محمد العیبان، رئیس کمیته حقوق بشر عربستان در سازمان ملل در جلسه بازنگری دوره‌ای شورای حقوق بشر در ژنو که از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول ابراز تأسف کرده بود، ۴۰ کشور عضو سازمان ملل از عربستان خواستند جزئیات قتل خاشقجی را فاش کند.

العیبان گفته بود که کشورش برای رسیدن به تمامی واقعیت‌های این پرونده و محاکمه عاملان به تحقیقات ادامه می‌دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی از این نشست شورای حقوق بشر، برخی از کشورهای عضو سازمان ملل هم خواهان اصلاح قوانین آزادی بیان در عربستان شدند.

در این راستا،  ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس و جاستین ترودو، همتای کانادایی وی در گفت‌وگوی تلفنی درباره جنایت قتل خاشقجی صحبت کرده و بر لزوم فاش شدن جزئیات این مسئله و مجازات مسئولان تأکید کردند.

دو طرف بر ادامه ترغیب عربستان از سوی جامعه جهانی برای انجام تحقیقات شفاف و قانع‌کننده در این باره تأکید کردند.

ترودو و می به مسئله یمن نیز پرداخته و بر نیاز فوری برای حل بحران انسانی و رسیدن به راهکار سیاسی تأکید کردند.

۲۰ اکتبر ریاض به قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرد اما جامعه جهانی داستان  سعودی‌ها در این باره را باور نکرده است.

برچسب ها:
ارسال نظر: