X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 آبان 1397
تعداد بازدید خبر : 66
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 22 آبان,1397 | 12:24 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 22 آبان,1397 | 12:24 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 22 آبان,1397 | 12:24 ب.ظ

فرار روهینجایی‌ها از کمپ‌های آوارگان در بنگلادش

  • فرار روهینجایی‌ها از کمپ‌های آوارگان در بنگلادش
فرار روهیجایی ها

کی از رهبران اقلیت روهینجایی اعلام کرد، ده‌ها خانواده از این گروه مسلمان روهینجایی که باید در روزهای آتی طبق لیست به میانمار بازمی‌گشتند، از کمپ‌هایشان در بنگلادش فرار کرده‌اند. در همین حال میانمار برای پذیرش اولین گروه از آوارگان آماده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشربه نقل از خبرگزاری رویترز، عبد السلام، از رهبران روهینجایی در کمپ "جامتولی" واقع در ۴۰ کیلومتری جنوب شرق "کاکس‌بازار" در بنگلادش گفت: اکثر افرادی که نامشان در لیست است، فرار کرده‌اند تا بازگردانده نشوند. اکثر آنها به کمپ‌های مجاور رفته‌اند تا شناسایی و بر خلاف میلشان مجبور به بازگشت نشوند.

بنگلادش و میانمار اواخر اکتبر توافق کردند تا روند بازگرداندن صدها هزار آواره روهینجایی را که از ترس سرکوب نظامیان میانماری گریخته بودند، آغاز کنند. این در حالیست که آژانس پناهندگان سازمان ملل و گروه‌های امدادرسان می‌گویند تردیدهایی درباره امنیت و شراطی که میانمار باید برای بازگشت آماده کند، وجود دارد.

برگرداندن اولین گروه ۲۰۰۰ نفری از آوارگان رسما از ۱۵ نوامبر آغاز می‌شود و مقام‌های میانماری می‌گویند آماده پذیرش آنها هستند. وین میات آیه، وزیر رفاه اجتماعی و اسکان میانمار در کنفرانسی خبری گفت: این به کشور دیگر (بنگلادش) بستگی دارد که آیا این اقدام انجام شود یا خیر اما ما هم باید از طرف خودمان آماده باشیم. ما این کار را کرده‌ایم.    

هفته گذشته بیش از ۲۰ تن از کسانی که نامشان در لیست بود به رویترز گفتند که حاضر نیستند به جایی که از آن فرار کرده‌اند-ایالت راخین در غرب میانمار- بازگردند چرا که می‌ترسند. بنگلادش گفته است هیچکس را وادار به بازگشت نمی‌کند و از کمیسیونر عالی پناهندگان سازمان ملل خواسته است تا از تمایل آوارگان اطمینان حاصل کند.

براساس اعلام سازمان ملل، شرایط برای بازگشت آوارگان مهیا نیست و بخشی از علت آن بودایی‌های میانماری هستند که به بازگشت این آوارگان اعتراض دارند. کمیسیونر عالی پناهندگان سازمان ملل شامگاه یکشنبه اعلام کرد این آوارگان باید اجازه داشته باشند تا بروند و شرایط در میانمار را ببینند و بعد از آن برای بازگشت تصمیم بگیرند.   

بیش از ۷۰۰ هزار مسلمان روهینجایی سال گذشته از سرکوب گسترده ارتش میانمار فرار کردند. به گفته آنها، سربازان و بودایی‌های محلی خانواده‌ها را قتل‌عام کرده، صدها روستا را سوزاندند و مرتکب تجاوز گروهی شدند. بازرسان تحت امر سازمان ملل، ارتش میانمار را به "نسل‌کشی عامدانه" و "پاکسازی قومی" متهم کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)
برچسب ها:
ارسال نظر: