X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 آذر 1400
تعداد بازدید خبر : 240
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 10 آذر,1400 | 09:53 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 10 آذر,1400 | 09:38 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 10 آذر,1400 | 09:53 ق.ظ

سردشت، نماد نقض گسترده حقوق بشر در جهان

  • سردشت، نماد نقض گسترده حقوق بشر در جهان

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم، سردشت را نماد حقوق بشر در جهان دانست و اعلام کرد: باید همه افراد، نهاد‌ها و دولت‌های همدست با صدام در بزرگترین جنایت شیمیایی علیه بشریت، مورد بازخواست و مواخذه قرار گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، انجمن دفاع از قربانیان تروریسم به مناسبت روز بین المللی یادبود قربانیان تسلیحات شیمیایی بیانیه‌ای صادر کرد که متن آن به این شرح است:

هفتم تیر ماه سال ۱۳۶۶ یادآور توحشی قرون وسطایی در عصر شکوفایی تمدن بشری می‌باشد که به یکباره شهری از زن و مرد و کودک را با بمب‌های شیمیایی در آغوش مرگ و مصدومیتی دائمی قرار داد. اما این واقعه در تناسبی عجیب، داغ عظیم دیگری از شرارت اهریمنان در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ را در قلوب مردم ایران تازه نمود و مهمتر اینکه هر دو این فجایع به نحوی با جانی سابق عراق صدام مرتبط گشت و در سال‌های بعد نیز با پناهندگی محمدرضا کلاهی در کشور هلند و تامین تسلیحات شیمیایی از سوی بازرگان هلندی به صدام، با این کشور اروپایی مرتبط گردید.

سردشت مظلوم با تقدیم هزاران شهید و مصدوم در جنایت صدام، دیکتاتور سابق عراق، شایسته مشعلداری حقوق بشر در جهان است، تا بزرگترین پرونده جنایت شیمیایی بر علیه بشریت را مورد دادرسی قرار داده و کلیه افراد، نهاد‌ها و دولت‌های همدست با صدام در این فاجعه هولناک از تولیدکنندگان تا تسهیل کنندگان تسلیحات شیمیایی و دیگر مباشران را مورد تحقیق، بررسی، بازخواست و مواخذه قرار دهد.

فلسفه دادرسی و ارزش هر محکمه‌ای در روشن نمودن حقیقت و دسترسی به عدالت تبلور می‌یابد؛ که بایستی مقامات محلی با کمک نخبگان و اندیشمندان، به حق بر دادخواهی مردم سردشت، پس از سی و چهار سال بی عملی مقامات کشور‌های مربوطه، جامه عمل پوشانده و مطالبه تاریخی سردشت مظلوم را به عنوان سنگ بنایی در عنصر عدالت پاسخ گویند. البته در این فرآیند، دادستان به عنوان حافظ منافع عموم نقش اساسی و برجسته‌ای برعهده دارد که باید با بهره گیری از اقتدار اعطایی جامعه به عنوان مدعی العموم، بدون هیچ ملاحظه و تاثیرپذیری وارد عمل شده و با قدرت حقوق آسیب دیدگان را استیفا نماید.

سی ام نوامبر به عنوان روز بین المللی یادبود تمامی قربانیان تسلیحات شیمیایی فرصتی است تا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره تمامی آسیب دیدگان از سلاح‌های شیمیایی، از رهبران جهان و نهاد‌های بین المللی بویژه سازمان ملل بخواهیم در راستای تحقق وعده‌ها و تعهدات مندرج در منشور ملل متحد و دیگر اسناد بین المللی در خصوص قربانیان و مصدومان شیمیایی عملی موثر و بازدارنده انجام دهند.

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم ضمن همدردی با بازماندگان و آرزوی شفا برای مصدومان جنایت صدام، از مسئولان قضایی بویژه دادستان کل کشور، وزرای دادگستری، خارجه، کشور، بهداشت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد، مسئولان مربوطه محلی در سردشت را برای ورود به یک دادرسی بین المللی در رسیدگی به این جنایت علیه بشریت در شهر سردشت، که بنا بر قاعده‌ی حقوقی محل وقوع جرم، صالح به رسیدگی بوده، یاری فرمایند تا سردشت سرافراز در سیری قانونی به عنوان نماد حقوق بشر در جهان تثبیت گردد.

 

ارسال نظر: