X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 آذر 1400
تعداد بازدید خبر : 343
تاریخ ثبت : پنجشنبه, 25 آذر,1400 | 02:08 ب.ظ
تاریخ انتشار : پنجشنبه, 25 آذر,1400 | 02:08 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 27 آذر,1400 | 12:58 ب.ظ

بحران پناهجویان در دریای مانش

  • بحران پناهجویان در دریای مانش
مسئله پناهجویان در مرز آبی فرانسه و انگلیس، در دو سوی دریای مانش با مرگ صدها مهاجر، تبدیل به بحرانی انسانی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، امیر بی‌پروا، فعال حقوق بشر و پژوهشگر حقوق بین‌الملل در یادداشتی بحران پناهجویان در مرز آبی فرانسه و انگلیس را مورد بررسی قرار داده که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

در هشتم دسامبر 2021 کمیسر حقوق بشر شورای اروپا اشاره صریح بر لزوم رعایت استانداردهای حقوق بشری و کنوانسیون پناهندگان ملل متحد از سوی انگلیس و فرانسه نسبت به پناهجویان دریای مانش کرد که این مطلب از چند جهت قابل ملاحظه جدی می‌باشد.

اول؛ در ماه‌های اخیر تعداد زیادی پناهجو در مسیر فرانسه به انگلیس در دریای مانش بر اثر شدت عمل نیروهای انگلیسی جان خود را از دست می دهد و این روزها در این شرایط تعداد زیادی از افراد جان خود را در دریای مانش از دست داده اند که این تلفات انسانی نشانه نقض جدی حق بر حیات پناهجویان می باشد که با ماده 6 میثاق حقوق مدنی و سیاسی و ضرورت حق بر حیات به عنوان یک قاعده بنیادی حقوق بین‌الملل بشر مغایرت دارد.

دوم؛ نیروهای انگلیسی مانع ورود پناهجویان به داخل انگلیس می شوند و قایق های پناهجویان به سوی فرانسه عودت می گردد که این عمل با کنوانسیون حمایت از پناهجویان و پناهندگان ملل متحد که حق بر پناهجویی و رسیدگی عادلانه و قانونی در تعارض آشکار می باشد و نقض جدی کنوانسیون می باشد.

سوم؛ حق بر رفت و آمد به صورت کلی در اسناد بین المللی چون میثاق حقوق مدنی و سیاسی مورد شناسایی قرار گرفته است که سلب جریان برای تقاضای پناهجویی و ورود به یک سرزمین نقض جدی حق مذکور می باشد که با مفاد میثاق مغایرت دارد.

چهارم؛ حق بر دسترسی بر مراجع رسمی و عدالت جدای اینکه در اسناد بین المللی حقوق بشری چون میثاق حقوق مدنی و سیاسی شناسایی شده است مهمتر در اسناد حقوق بشری الزام آور اروپایی شناسایی گردیده است که این رفتار مغایرت آشکار با مقررات الزام آور اروپا در سطح منطقه ای دارد.

رقتار انگلیس در مقابل پناهجویان و مهاجران در دریای مانش مغایرت آشکار با اسناد حقوق بشری بین المللی چون میثاق حقوق مدنی و سیاسی،اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون پناهندگان ملل متحد دارد و نقض جدی سلسله ای از حق‌ها می باشد که سبب یک بحران انسانی غیر قابل انکار در غرب اروپا گردیده است.

ارسال نظر: