X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 خرداد 1389

تغییر قوانین تخلفات رانندگی پس از 40 سال

چهل سال از اولین مجمو‌عه قوانین جرائم راهنمایی و رانندگی در ایران می‌گذرد. مجلس این روزها در حال بررسی لایحه جدید نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جریمه‌های مربوط به رانندگی است که در اواخر سال گذشته در کمیسیون حقوقی و قضایی به تصویب نهایی رسیده و هم اکنون در صحن علنی در حال بررسی است.

به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، به گفته یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی‌، قدرت بازدارندگی و پیشگیری از وقوع تخلف در لایحه رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی به صورت جدی لحاظ شده است، لذا با تصویب این لایحه و تبدیل آن به قانون، شاهد تخلفات و تصادفات کمتر و در نتیجه کاهش آسیب‌های جسمی ناشی از آن در جامعه خواهیم بود.

مهمترین بخش این طرح نمره‌های منفی به رانندگان متخلف است که در نهایت منجر به ابطال گواهینامه آنان می‌شود. نمایندگان در بررسی این طرح تصویب کردند که در صورت عدم پرداخت جریمه در مهلت مقرر پلاک خودرو توقیف خواهد شد.

از دیگر بخش‌های مهم این طرح افزایش جریمه‌‌ها به سقف دویست هزار تومان است. این لایحه در حالی بررسی و تصویب می‌شود که برخی معتقدند این مقدار جریمه در مقایسه با بعضی از کشورها هنوز بازدارنده نیست. جریمه سرعت غیرمجاز در انگلیس یک میلیون و هفتصد هزار تو مان و جریمه مصرف مشروبات الکلی برای رانندگان در نیوزلند بیست هزار دلار است.

شهریاری نماینده مردم زاهدان در گفتگو با هفته نامه مندیل سیستان با اشاره به کیفیت پایین خودروها و شرایط نامناسب جاده‌ها بر عدم توجه به قوانین تأکید می‌کند و می‌گوید: «عامل انسانی درحوادث رانندگی کارساز است، بی‌توجهی به قوانین بیشترین عامل حوادث رانندگی در کشور ماست.» این عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس معتقد است اگر راننده با احتیاط باشد و به قوانین توجه کند شاهد حوادث کمتری خواهیم بود.

ایران با ثبت آمار 27 هزار کشته در سال نسبت به جمعیت 70 میلیون نفری به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی، دارای رتبه نخست در دنیاست. تصادفات رانندگی روزانه حدود 25 میلیارد تومان و سالانه بالغ بر 8900 میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کند. براساس آمار در هر 19 دقیقه یک نفر جان خود را بر اثر تصادف با خودرو از دست داده است.

محمد رویانیان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور نیز در همایش «مازندران، ترافیک و آینده» با اشاره به وجود 180 هزار کیلومتر جاده در کشور گفته است: «150 هزار کیلومتر راه روستایی و فرعی در کشور وجود دارد که از لحاظ ایمنی و علائم قابل اعتماد نیست و پلیس در این راه‌ها هیچ کنترل و نظارتی ندارد. همچنین معاون سلامت وزیر بهداشت در همایشی سوانح و حوادث را از عوامل مهم مرگ‌و‌میر و معلولیت عنوان کرد  و گفت: در ایران بیش از دو سوم کل مرگ‌و‌میرهای مرتبط با حوادث را حوادث ترافیکی تشکیل می‌دهند.

محمدقیوم دهقانی نماینده ایرانشهر بر نامناسب بودن جاده‌ها تأکید دارد و به مشکلی در حوزه انتخابیه‌اش در این مورد اشاره می‌کند، این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: ما در زمینه اجرای قانون هم مشکل داریم، در بسیاری از موارد مردم که اتو مبیلشان توقیف شده است شکایت دارند که ثبت رایانه‌ای اشتباه گزارش شده است و به نظر می‌رسد جرائم غیرواقعی برای مردم ثبت می‌شود. این نماینده امیدوار است در صورت اجرای قوانین جدید نظارت بر اجرای قوانین هم دقیق‌تر انجام شود.

در سمینار بین‌المللی ایمنی حمل ونقل در سال 86 اعلام شد: «آمار تصادفات جاده‌ای در ایران ۲۰ برابر میانگین جهانی است و ایران ۵/۲ درصد از میزان تصادفات جاده‌ای صورت گرفته در جهان را از آن خود کرده که این آمار پنج برابر کشورهای صنعتی جهان و پنج برابر کشورهای همتراز ایران است. سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نقاط مختلف بر اثر تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند که می‌توان گفت ۸۰ درصد از این آمار به کشورهای در حال توسعه اختصاص دارد.»

آمار‌های جهانی از افزایش 60 درصدی مرگ‌و‌میر تصادفات جاده‌ای تا سال 2020 در کشور‌های در حال توسعه خبر می‌دهند.