رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه، سازمان همکاری های اسلامی را ظرفیت مهم و موثری برای تولید ادبیات حقوق بشری مبتنی بر تعالیم الهی و منابع غنی اسلامی عنوان کرد و گفت: کشورهای اسلامی تاکنون نقش موثر خود را در تولید این ادبیات ایفا نکرده اند و این نقص با ورود جدی جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای اسلامی باید برطرف شود.
به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی هادی، رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه در نشست تخصصی “حمایت و ارتقاء حقوق و کرامت ملتهای مسلمان از دریچه فعالیتهای سازمان همکاریهای اسلامی با تمرکز بر مأموریتها و اقدامات کمیسیون مستقل دائمی حقوق بشر” بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی، نگاه توحیدی را مهم ترین وجه تمایز حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر غیر اسلامی دانست و اظهار داشت: واقعیت این است که کشورهای مسلمان با وجود تعالیم الهی و غنی بودن منابع دینی اعم از کتاب و سنت، آنطور که باید در تولید ادبیات حقوق بشری نقش ایفا نکردهاند و یکی از مجاری که میتواند کمک کند تا این هدف را پیش ببریم، سازمان همکاریهای اسلامی و کمیسیون مستقل دائمی حقوق بشر است. حجتالاسلام و المسلمین هادی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که قوه قضاییه در قضایای بینالمللی حضوری فعال داشته باشد، مثل دفاع از حقوق مظلومان و حقوق پایمال شده ایران به علت تحریمها و قوه قضاییه این موضوع را در دستور کارش قرار داده است. رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه ادامه داد: عرصه بینالمللی از مصادیق حقوق عامه است که در قانون اساسی به قوه قضاییه تکلیف شده است و دستگاه قضایی برای کنشگری فعال در این حوزه به حرکتی نوین نیاز دارد. وی افزود: حقوق بشر به تعبیر رهبر معظم انقلاب یکی از اصلیترین و جنجالیترین مباحث بشر است و در ادبیات بینالملل پرکاربردتر از بحث حقوق بشر، بحث دیگری نیست. این نشان از جایگاه رفیع مباحث حقوق بشری در عرصه بین المللی و از اصلیترین تعهدات سه گانه احترام، حمایت و ایفا در کشورهای مختلف است. حجتالاسلام و المسلمین هادی با اشاره به وجود تفاوت بین حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر بینالمللی و متداول، گفت: یک مسئلهای که میتواند تفاوت دو نگاه را بیان کند، نگاه توحیدی است و نمیتوانیم از این موضوع غافل شویم. باید مقدمهای برای حرکت جمعی متفکران اسلامی برای تبیین حقوق بشر اسلامی ایجاد کرد. رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به کرامت انسانی گفت: در قرآن کریم هرجا سخن از انسان است، به ارتباط بین انسان و خداوند اشاره شده است؛ این همان نگاه توحیدی است که وجه افتراق حقوق بشر اسلامی و غربی با وجود موارد متعدد شباهت هاست.