X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 10 مهر 1403
تعداد بازدید خبر : 3
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 11 مهر,1403 | 09:04 ق.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 10 مهر,1403 | 03:45 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 11 مهر,1403 | 09:04 ق.ظ

جلالیان: کودکان غزه از حقوق آموزش و صلح محروم شده‌اند

  • جلالیان: کودکان غزه از حقوق آموزش و صلح محروم شده‌اند

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری در اجلاس پنجاه‌وهفتم شورای حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به اینکه کودکان بی‌پناه غزه از حق آموزش و صلح به شکل کامل محرومند، گفت: با کمال تاسف ناظران بین‌المللی نسبت به این موضوع‌ها بی‌تفاوت هستند.
 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری در اجلاس پنجاه‌و‌هفتم شورای حقوق بشر سازمان ملل به‌صورت مجازی درباره نقش آموزش در ترویج صلح و مدارا برای کودکان اظهار کرد: با توجه به اعلامیه جهانی ۱۹۴۸ حقوق بشر، میثاق دوم ۱۹۶۶ حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اجتماعی و کنوانسیون ۱۹۸۹ حقوق کودک و همچنین توجه به بسیاری از دیگر اسناد ملی و بین‌المللی، حق بر صلح جزء نسل سوم حقوق بشر و غیرقابل نقض است و سهم آموزش در نهادینه کردن آن بسیار حائز اهمیت محسوب می‌شود.
 

وی همچنین گفت: در زمان صلح نیز طیف گسترده‌ای از حقوق افراد جامعه به‌ویژه زنان و کودکان نقض می‌شود؛ از آنجایی که کودکان جزء اقشار آسیب‌پذیر هستند، حاکمیت‌ها برای حفظ حقوق و توجه به سلامت آن‌ها، باید مبانی صلح را در سطوح مختلف آموزش دهند؛ در کشور ما با تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در سال ۱۳۹۹ تدابیر عملیاتی و اجرایی مهمی برای حفاظت و حمایت از کودکان اندیشیده شده است.
 

جلالیان با بیان اینکه در همین قانون برای ذی‌ربطان کودکان تکالیف مشخصی احصاء و احراز شده است، توضیح داد: از جمله در آیین‌نامه اجرایی ماده ۶ این قانون به‌صراحت متولیان امور کودکان احصاء و تکالیف آن‌ها احراز شده است؛ در همین آیین نامه علاوه بر جرم‌انگاری نقض حقوق کودک برای ترک فعل‌هایی که در این حوزه ممکن است رخ دهد، نیز تدابیر بازدارنده‌ای اندیشیده شده است.
 

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری همچنین گفت: در جمهوری اسلامی ایران مدعی‌العموم ابتدای هر سال تحصیلی بخشنامه‌ای را برای مقابله با پدیده بازماندگی از تحصیل به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌کند؛ توصیه می‌کنیم در همه کشور‌ها مدعی‌العموم از این تجربه استفاده کنند؛ چنین اقدام‌هایی توجه به آموزش را نهادینه می‌کند و بی‌تردید آموزش‌های دوران اولیه تحصیلی، نقش بسیار مهمی در ترویج صلح، آرامش و مدارا، دارد.
 

وی در بخشی دیگر با اشاره به نقض فاحش و وحشیانه حقوق بشر در غزه، اظهار کرد: چگونه از حق کودکان بر آموزش و حق کودکان بر صلح صحبت می‌کنیم، در حالی‌که قریب به یک سال است کودکان بی‌پناه غزه از این ۲ حق به شکل کامل محرومند و این محرومیت مدام در قاب دوربین‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و با کمال تاسف ناظران بین‌المللی نسبت به آن بی‌تفاوت هستند؛ امیدواریم برای این نقض فاحش تدابیری اندیشیده شود.

 

ارسال نظر: