برای مقابله با پدیده چاقی و اضافه وزن در کودکان، سازمان جهانی بهداشت، تبلیغات خوراکی های ناسالم را محدود می کند.
به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی 'روماندی نیوز' سوئیس روز شنبه خبر داد: دست کم 43 میلیون کودک زیر پنج سال در دنیا به چاقی مفرط و یا اضافه وزن مبتلا هستند.
سازمان جهانی بهداشت قصد دارد با کاهش تبلیغات مربوط به خوراکی ها و نوشیدنی های حاوی مقادیر زیاد چربی، قند و نمک با موج جدید بروز چاقی در کودکان مقابله کند.
دکتر 'تیم آرمسترانگ' هماهنگ کننده سیاست های پیشگیرانه سازمان جهانی بهداشت در آستانه برگزاری مذاکرات شورای اجرایی این سازمان در خصوص چاقی و اضافه وزن، اعلام کرد: باید کودکان را در مقابل بازار تبلیغات مواد خوراکی در امان نگاه داشت.
این گزارش حاکی است: اضافه وزن در دوران کودکی نه تنها خطر ابتلا به چاقی مفرط و ابتلا به انواع بیماری را در بزرگسالی افزایش می دهد، بلکه مشکلاتی چون فشار خون بالا و مقاومت به انسولین را در همان سنین کودکی ایجاد می کند.
سازمان جهانی بهداشت وابسته به سازمان ملل متحد اقدام جهانی را به منظور کاهش تاثیرات تبلیغات تجاری مواد خوراکی سرشار از اسیدهای چرب اشباع، اسیدهای چرب ترانس، قندهای آزاد و نمک، خواستار شد و بر حمایت از کودکان در برابر بازار تبلیغات گسترده این مواد ، تاکید کرد.
بر پایه این گزارش، سالانه 35 میلیون نفر از مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری های تنفسی حاد و دیابت جان خود را از دست می دهند که این آمار رو به افزایش، هم اکنون 60 درصد از آمار مربوط به مرگ و میر را در کشورهای پیشرفته تشکیل می دهد. این در حالی است که عادات نادرست تغذیه مهمترین عامل ابتلا به این بیماری ها بشمار می آید.